استحکام‌بخشی بنای شاطر گنبد به پایان رسید

سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران گفت استحکام‌بخشی بنای شاطر گنبد انجام شده و مرمت این بنا در حال انجام است.

به‌گزارش میراث‌آریا و به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران، محسن باستانی با اعلام خبر فوق گفت: تمامی آجرهای آسیب‌دیده و فرسوده و دوخت و دوز ترک‌ها انجام شده و این بنای تاریخی بلحاظ استحکام بخشی مشکلی ندارد.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران از برداشت الحاقات مرمتی غیر اصولی در دوره‌های گذشته شامل برچیدن اندودهای سیمانی پوسته خارجی و بندهای آجر اثر اشاره کرد و افزود: دراین دوره مرمتی و بازسازی بنای تاریخی شاطر گنبد، اندود سیمانی نامناسب برداشته شد و گچ بتا و پلیمری که به نوعی ضد آب است جهت جلوگیری از نفوذ آب به بنا برروی دیواره‌های آجری کشیده شد تا هم به عنوان عایق رطوبتی برای بنا باشد و هم این اثر میراثی به سبک و سیاق اولیه خود مرمت شود.

او با بیان اینکه مرمت این بنا درحال انجام است، تصریح کرد: ما در میراث‌فرهنگی به خصوص در مرمت بناهای تاریخی با مشکلات کمبود بودجه مواجه هستیم، حمایت خیرین و علاقمندان به حفظ این بخش از مواریث کهن می‌تواند بسیار موثر باشد.

بنای شاطر گنبد، در منطقه بالادزای شهر ساری قرار دارد که مربوط به سده ۹ هجری قمری است، این اثر در تاریخ ۲۷ مرداد ۱۳۶۴ با شماره ثبت ۱۶۷۰ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. بازسازی شاطر گنبد در دهه هفتاد آغاز شده و همچنان ادامه داد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402092101128

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha