دارالرحمه، رواقی برای میزبانی از زائران غیر ایرانی حرم مطهر رضوی/ رواقی مدرن با شاخص‌های معماری ایرانی اسلامی

رواق دارالرحمه بین صحن جمهوری و بست شیخ بهایی حرم مطهر رضوی قرار دارد و اکنون به مرکزی برای میزبانی از زائران غیر ایرانی تبدیل شده است.

میراث آریا، این رواق مرکز حضور زائرین غیر ایرانی ذیل مجموعه مدیریت زائرین غیر ایرانی معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی است که همه روزه زائرین بسیاری از کشورهای مختلف دنیا از این رواق بازدید و از خدمات آن بهره‌مند می‌شوند.

 ارائه خدمات گوناگون به گروه‌های زیارتی خارج کشور

ارائه خدمات به گروه‌های زیارتی از کشورهای مختلف به ویژه کشورهای عربی و آذری زبان یکی از فعالیت‌هایی است که در این رواق انجام می شود.

در همین راستا سالانه حدود ۵۰ هزار نفر در قالب ۸۰۰ گروه از کشورهای عراق، بحرین، کویت، عربستان، لبنان، سوریه، امارات، عمان، آذربایجان، ترکیه، روسیه، و.... در  رواق دارالرحمه حرم مطهر رضوی حضور از برنامه‌های ویژه کاروان‌ها استفاده می‌کنند.

اجرای برنامه‌های متنوع استقبال از گروه‌ها، نمایش کلیپ، سخنرانی، مداحی، آداب زیارت، حرم‌شناسی و حرم‌گردی، بازدید از موزه و اهدای هدیه از جمله برنامه‌هایی است که ویژه زائران غیر ایرانی اجرا می‌شود.

دارالرحمه، رواقی برای میزبانی از زائران غیر ایرانی حرم مطهر رضوی/ رواقی مدرن با شاخص‌های معماری ایرانی اسلامی

 استقرار روزانه ۶۰ خادم در رواق

خدمه افتخاری مدیریت زائرین غیر ایرانی (برادر و خواهر) به صورت شبانه روزی در رواق دارالرحمه مستقر بوده و به  ارائه خدمات  می پردازند، روزانه ۶۰ خادم وظیفه راهنمای زائرین به زبان‌های مختلف، پاسخگویی تلفنی، کارهای پشتیبانی، طراحی، تولید و ... را انجام می‌دهند.

ارائه خدمات شبانه‌روزی

رواق دارالرحمه به صورت ۲۴ ساعته فعال بوده و به صورت حضوری و تلفنی پاسخگوی زائرین است. تلفن ۳۲۰۰۲۱۴۴ و ۳۲۰۰۳۵۹۵ پاسخگوی مسائل شرعی زائران غیر ایرانی است و همه روزه اساتید پاسخگو و زباندان جهت ارائه خدمات در میزهای مربوطه مستقر هستند.

 برگزاری برنامه‌های مناسبتی

همه روزه نماز صبح و قرائت زیارت بعد نماز صبح در رواق برگزار می‌شود، روزهای پنجشنبه نیز مراسم ویژه زائران افغانستانی پس از اقامه  نماز مغرب و عشا برقرار است.در مناسبت‌های مختلف نیز در این رواق برنامه‌های مناسبتی همچون مراسم شب‌های قدر، برنامه‌های چهارشنبه‌های امام رضایی (مخصوص خواهران عرب زبان) انواع همایش‌ها و نشست‌های بین‌المللی و ... برگزار  می‌شود.

برگزاری کلاس‌های آموزشی

یکی دیگر از برنامه‌های اجرایی در این رواق برگزاری کلاس‌هایی شامل آموزش زبان فارسی به زائران، کلاس‌های اعتقادی برای خدام و زائران و کلاس‌های  مخصوص خدام بارگاه منور رضوی است.

 میز خدمت بیمارستان رضوی

برای رفاه حال زائرین غیر ایرانی و حسب پیگیری‌های صورت گرفته نماینده بیمارستان رضوی درقالب میز خدمت مشاوره های لازم به بیمارانی که به قصد درمان به مشهد مشرف شده‌اند، ارائه می‌شود.

دارالرحمه، رواقی برای میزبانی از زائران غیر ایرانی حرم مطهر رضوی/ رواقی مدرن با شاخص‌های معماری ایرانی اسلامی

رواق دارالمرحمه قسمتی از پروژه عظیم رواق امام (ره) است

درباره این رواق از حرم مطهر رضوی بیشتر از هر فردی محسن صباغیان‌طوسی مدیر این طرح می‌داند، او درباره این رواق می‌گوید: رواق دارالمرحمه قسمتی از پروژه عظیم رواق امام(ره) است،

صباغیان ‌طوسی در این‌باره می‌گوید: قدیم در محل رواق امام خمینی(ره) یعنی دقیقا روبروی دارالزهد و شیخ‌بهایی آشپزخانه آستان قدس رضوی قرار داشت که کف آن پر از لجن و رطوبت بود و به لحاظ سازه‌ای استحکامی نداشت، چون قرار بود سقف زده شود، مجبور شدیم صحن امام (ره) را برای مدتی تعطیل کنیم تا بتوانیم این عملیات را انجام دهیم. ستون‌های رواق دارالمرحمه در موازات یکدیگر بالا می‌آمدند تا سقف این رواق پوشیده شود که می‌شد همکف رواق امام (ره)، در مرحله بعد ستون‌های نیلوفری که سقف امام(ره) را پوشاند. حداکثر یکسال طول کشید تا کل سازه و اسکلت آنجا اجرا شود.

 ساخت رواق در سه مرحله

در ساخت این رواق علاوه بر اقدامات و پیش‌بینی‌های لازم از تکنیک‌ها و تجهیزات مدرن به منظور تحکیم و مقاوم‌سازی سازه‌های قدیمی مجاور استفاده شده است. مدیر پروژه و ناظر بر کارهای معماری رواق امام(ره) و دارالمرحمه در توضیح بیشتر می‌گوید: طراحی تبدیل صحن امام خمینی(ره) به رواق‌های امام(ره) و دارالمرحمه توسط مهندسان و مشاوران آستان قدس رضوی در سال ۱۳۸۲ انجام گرفت. شش ماه بعد یعنی سال ۱۳۸۳ مرحله خاکبرداری رواق و اسکلت‌بندی آن با حضور مهندس سیدجلال مادرشاهیان و مهندس هادی محمدی انجام شد. زمانی که من مدیر پروژه این رواق شدم کارهای هنری و نازک‌کاری رواق بر عهده من قرار گرفت که تا سنگ ازاره کار رواق پیش رفت و تمام هنرهای ظریف‌کاری از روی سنگ ازاره به بالا توسط محمدناصر آیینه‌چیان انجام شده است.

رواقی با بیش از هفت هزار متر زیربنا

دارالمرحمه یکی دیگر از رواق‌های عظیم مجموعه حرم مطهر رضوی است که در راستای توسعه بنای زیر سقفی ساخته شده است و دسترسی به این رواق از طریق رواق امام خمینی(ره)، صحن‌های جامع رضوی و بعثت میسر است. بنا به گفته صباغیان طوسی، رواق دارالمرحمه دارای ۷ هزار و ۹۰۰ متر مربع زیربنا است که هم‌ اکنون با ارتفاع ۶ و نیم متر مربع فضای مفید عبادی با ظرفیت بیش از ۱۰ هزار نمازگزار در اختیار زائران قرار دارد.

 ۲ هزار مترمربع فضای تأسیساتی

مدیر پروژه این رواق می‌گوید: رواق دارالمرحمه از حدود ۲ هزار متر مربع فضای تأسیساتی برخوردار است و نه دستگاه هواساز و سنسورهای سنجش CO۲ برای تأمین هوای کیفی مفید و مطبوع این رواق تعریف شده و سیستم صوتی هم صدای سخنران را با شدت ۹۰ دسیبل به صورت دیجیتال در همه نقاط رواق پخش می‌کند. ۶۰ عدد دوربین مدار بسته این رواق نیز به مرکز کنترل حرم متصل شده است. همچنین ۱۳۰۰ تن برودت برای تأمین هوای خنک و حدود دو میلیون کالری در ساعت برای تأمین گرمای این رواق مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دارالرحمه، رواقی برای میزبانی از زائران غیر ایرانی حرم مطهر رضوی/ رواقی مدرن با شاخص‌های معماری ایرانی اسلامی

شکوه معماری اصیلی ایرانی اسلامی

هنرهای فاخر و اصیل ایرانی ـ اسلامی هنرهای به کار رفته در این رواق است که توسط هنرمندان شاخص آستان قدس رضوی به مرحله اجرا درآمده است. صباغیان طوسی در خصوص معماری این رواق، بیان می‌کند: جداره‌های این رواق با ازاره سنگ و تزییناتی همچون گچبری، آیینه‌کاری، نقاشی و رنگ‌آمیزی پوشش یافته که این تزیینات با تکنیک‌های متفاوت به سبک ایرانی - اسلامی اجرا شده است.

ویژگی‌های رواق

هر یک از رواق‌های حرم مطهر از وسعت، تزئینات و کارکرد متفاوت برخوردارند. به گفته مدیر پروژه این رواق، فاصله بین ستون‌های رواق دارالمرحمه حدود ۹ متر بر خلاف رواق دارالحجه بوده که فاصله ستون‌ها در برخی قسمت‌ها چهار متر و در بعضی جاها هشت متر است.

این رواق تقریبا جزو گودترین رواق‌های مجموعه حرم مطهر است که صفوف نماز جماعت و نماز جمعه در این رواق بسته می‌شود و به صفوف نماز در رواق‌های حضرت معصومه(س) و دارالحجه نیز اتصال می‌یابد، امام جمعه نیز در رواق دارالمرحمه به ایراد خطبه نماز جمعه می‌پردازد.

برای آینده نیز برنامه‌ریزی شده که زیر بست شیخ بهایی و مسجد گوهرشاد یک رواق زیرین دیگر ایجاد شود که به این رواق اتصال یابد، این رواق دسترسی به زیرگذر دارد و اگر قرار باشد در آینده برای زیرگذر تصمیمی گرفته شود خیلی راحت مردم می‌توانند دسترسی به زیرگذر داشته باشند.

دارالرحمه، رواقی برای میزبانی از زائران غیر ایرانی حرم مطهر رضوی/ رواقی مدرن با شاخص‌های معماری ایرانی اسلامی

انتهای پیام/

کد خبر 1402092201199

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha