احداث شهرک صنایع‌دستی فارس با بهره‌گیری از معماری سنتی

مدیرکل حمایت از تولید وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: احداث شهرک صنایع‌دستی فارس با بهره‌گیری از معماری سنتی و استفاده از نخبگان معماری می‌تواند به گردشگرپذیر شدن این ناحیه صنعتی کمک کند.

به گزارش میراث آریا و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس، علیرضا عسکرپور در نشست پروژه ایجاد شهرک تخصصی صنایع‌دستی شیراز که در دستور کار شرکت شهرک‌های صنعتی فارس قرار گرفته است، گفت: یکی از مهم‌ترین پیشنهادهای متولیان برای ساخت این شهرک بهره‌گیری از معماری سنتی شیراز در طراحی است، به اعتقاد آن‌ها بهره‌گیری از معماری سنتی شیراز و استفاده از نخبگان معماری می‌تواند به گردشگر پذیر شدن این ناحیه صنعتی کمک کند.

مدیرکل حمایت از تولید وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: بهره‌گیری از معماری سنتی شیراز، استفاده از نخبگان معماری، توجه به بخش گردشگری و ایجاد تأسیسات گردشگری، توجه به ابعاد هنری و فرهنگی در طراحی و اجرا و نحوه جانمایی مناسب برای استقرار صنایع از مهم‌ترین مواردی است که باید در این ناحیه تخصصی مورد توجه باشد.

او تصریح کرد: برخی از صاحب‌نظران هم خواستار راه‌اندازی خطوط تولید و استقرار دفاتر تسهیل‌کننده صادرات در این ناحیه تخصصی هستند، آن‌ها بر این باورند که رونق گرفتن بازار صنایع‌دستی فارس می‌تواند نقش بسزایی در گسترش صادرات داشته باشد و به رُشد اقتصاد کشور کمک کند.

عسکرپور ظرفیت‌های موجود در استان فارس در بخش صنایع صنعتی را مطلوب دانست و راه‌اندازی ناحیه تخصصی صنایع‌دستی در شیراز را گامی مؤثر برای اعتلای این بخش و زمینه‌ای مناسب برای حمایت بیش‌ازپیش از هنرمندان و فعالان صنایع‌دستی استان قلمداد کرد و گفت: این ناحیه صنعتی دارای بهترین موقعیت جغرافیایی است که می‌تواند شرایط بی‌نظیری را ایجاد کند.

او اضافه کرد: در حال حاضر ۵۲۰ هزار هنرمند صنایع‌دستی در کشور به فعالیت می‌پردازند که از این تعداد حدود ۴۸۰ هزار نفر به‌صورت انفرادی و مابقی به‌صورت کارگاهی فعالیت می‌کنند.

مدیرکل حمایت از تولید وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: رشته‌های صنایع‌دستی دارای تنوع بالا هستند که برخی از آن‌ها جنبه هنری و فردی و برخی جنبه کارگروهی و فعالیت کارگاهی دارند.

او گفت: در راه‌اندازی این ناحیه تخصصی باید از فعالیت‌های انفرادی کارگاهی به سمت فعالیت‌های کارگاهی گروهی حرکت کنیم.

عسکرپور توجه و احیای رشته‌ها و کارگاه‌های صنایع‌دستی که در حال زوال و فراموشی هستند را از کارکردهای دیگری برشمرد که باید در این ناحیه تخصصی مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس نیز در این نشست توجه به بخش‌های صنایع جانبی مکمل صنایع‌دستی نظیر بسته‌بندی، تجاری‌سازی و برندسازی را در این ناحیه تخصصی ضروری دانست.

سید مؤید محسن نژاد گفت: به‌منظور تسهیل در امر مهم صادرات صنایع‌دستی لازم است دفاتر تسهیل‌کننده صادرات در این ناحیه تخصصی استقرار یابند.

او تصریح کرد: ناحیه صنایع‌دستی می‌تواند شرایط مطلوبی برای توسعه و تکمیل زنجیره ارزش و راه‌اندازی خطوط تولید و تولید انبوه برخی آثار صنایع‌دستی را فراهم کند.

محسن نژاد افزود: قرار گرفته صنایع‌دستی در کنار گردشگری سبب پایداری صنایع‌دستی می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1402092201242

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha