نصب پلاک ثبتی میراث جهانی جنگل‌های هیرکانی در سایت جهانی گشت رودخان

سرپرست پایگاه محلی میراث جهانی جنگل‌های هیرکانی گفت: نصب پلاک ثبتی در قلعه‌رودخان بلامانع است.

به‌گزارش میراث‌آریا و به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان، فریبا بابایی گفت: پلاک ثبتی یک اثر جهانی نشان ترکیبی یونسکو/ میراث جهانی است که در محدوده سایت‌های جهانی قرار می‌گیرد و حق استفاده معنوی و شیوه‌نامه استفاده از این نشان پس از ثبت یک اثر در فهرست میراث جهانی در اختیار کشور عضو قرار می‌گیرد. پلاک های ثبتی برای اطلاع عموم مردم کشور عضو و بازدیدکنندگان خارجی طراحی شده‌اند و نشان دهنده ارزش بالای یک سایت جهانی است که توسط جامعه بین‌المللی نیز به رسمیت شناخته شده است.

 سرپرست پایگاه محلی میراث جهانی جنگل‌های هیرکانی افزود: سایت گشت‌رودخان بخشی از منطقه حفاظت شده گشت‌رودخان و سیاهمزگی با مساحتی بالغ بر ۴۰ هزار هکتار است که تنها ۲۶ هزار هکتار از این عرصه به عنوان عرصه جهانی و با نام سایت جهانی گشت‌رودخان به ثبت رسیده است. این محدوده به دلیل وسعت زیاد، همجوار روستاهای زیادی از جمله زرین‌دشت، گرداولاست، فوشه، حیدرآلات، قلعه رودخان و خرمکش است.

او تصریح کرد: بررسی نقشه سایت جهانی نشان می‌دهد محدوده روستای گشت‌رودخان خارج از عرصه و حریم سایت جهانی است و از آن فاصله دارد. در سال ۱۳۹۷ مسیر این روستا به دلیل سهولت دسترسی به عرصه پیشنهادی و ماشین رو بودن، برای ارزیابی پیشنهاد شد. از آنجایی‌که استفاده از پلاک ثبتی برای شناسایی آثار ثبت شده جهانی بکار می‌رود و نصب آن در محدوده سایت‌های جهانی انجام می‌شود، قرار گرفتن پلاک در محدوده‌ای غیر از سایت های جهانی خارج از دستورالعمل یونسکو برای نصب پلاک های ثبتی است. 

بابایی گفت: نصب پلاک در محدوده پارک جنگلی قلعه رودخان منافاتی با ضوابط نصب پلاک‌های ثبتی ندارد زیرا این منطقه در حریم سایت جهانی واقع شده است.

سرپرست پایگاه محلی میراث جهانی جنگل‌های هیرکانی افزود: پلاک‌های ثبتی، معرف یک عرصه به عنوان میراث بشری هستند و قلعه رودخان یکی از قطب‌های گردشگری استان به شمار می‌رود که سالانه پذیرای گردشگران بسیاری است، بنابراین نصب پلاک در این منطقه از ارزش آموزشی و فرهنگی بالایی برخوردار بوده و همانگونه که در دستورالعمل استفاده از نشان ترکیبی ذکر شده است، می‌تواند تاثیر قابل توجهی در معرفی کنوانسیون میراث جهانی و ارزش‌های برجسته جهانی جنگل‌های هیرکانی داشته باشد.

او اظهار کرد: نصب پلاک ثبتی و نشان ترکیبی یونسکو/میراث جهانی، نشان از تعهد جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون میراث جهانی دارد.

بابایی در ادامه افزود: با توجه به ملاحظات زیست محیطی و حفاظتی سایت‌های طبیعی، در فرآیند نصب پلاک نه تنها باید شرایط را از نظر بصری و در معرض دید بودن مورد بررسی قرار داد بلکه این کار باید با رعایت کامل ملاحظات زیست محیطی و عدم آسیب به عرصه ثبت جهانی انجام شود. بنابراین در آینده نیز فرآیند نصب پلاک در سایر سایت‌های ثبت شده جهانی با انجام بررسی‌های کارشناسی و در نظر گرفتن ضوابط و ملاحظات زیست محیطی عرصه‌های جهانی انجام خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402092501375

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha