استان‌ها می‌توانند سند آمایشی در حوزه صنایع‌دستی تهیه کنند/ آمادگی معاونت صنایع‌دستی برای برگزاری نشست‌های تخصصی

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور گفت: برای هر کدام از استان‌ها می‌توان سند آمایشی تهیه کرد، ما می‌توانیم نقشه راهی داشته باشیم که هر استان بتواند نقش‌آفرینی کند.

به گزارش خبرنگار میراث آریا، مریم جلالی صبح امروز دوشنبه ۲۷ آذرماه در نشستی با معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم که در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد، با بیان اینکه برای هر کدام از استان‌ها می توان سند آمایشی تهیه کرد، گفت: ما می توانیم نقشه راهی داشته باشیم که هر استان بتواند نقش آفرینی کند. 

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور با اشاره به این که تولید گفتمان و رویکردهای تازه می تواند در دانشگاه اتفاق بیفتد، تصریح کرد: حوزه ابتهاج عمومی و انسجام اجتماعی که در دانشگاه و از سوی دانشجویان اتفاق بیافتد می تواند عناصر هویت محور ایجاد کنند و از طرفی دیگر، فضای دانشگاه می‌تواند بالندگی صنایع دستی را نیز در برداشته باشد. 

او با بیان اینکه همجوشی ما باهم می‌تواند منجر به این شود که دغدغه‌های یک شکل و هم رنگ داشته باشیم، تصریح کرد: اقدامات ما می تواند منجر به هدف‌گذاری مشخصی شود و این هدف می‌تواند در حوزه‌های مختلفی که سبک زندگی را در بردارد، بینش‌آفرین، سلیقه ساز و نگرش ساز باشد و تجلی بخش رفتارهای ما شود. 

جلالی به شبکه مویرگی دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: تقویت توجه به صنایع دستی اهمیت زیادی دارد چرا که صنایع دستی حاصل در زمان خود جزو صنایع هایتک آن زمان محسوب می شده و حاصل هوش و استعداد تاریخی ما بوده است لذا این تفکر می تواند مبنایی برای اقدامات ما باشد. 

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور با بیان این که وزیر میراث فرهنگی از نشست‌های دانشجویی و تخصص محور بسیار استقبال می کند، تصریح کرد: آمادگی برای برگزاری نشست با گروه های تخصصی خصوصا دانشجویان، انجمن‌ها و سایر بخش های مرتبط را داریم. 

او به لزوم تبادل تجربه در این حوزه‌ها اشاره کرد و گفت: موضوعات و مشترکات زیادی خواهیم داشت به طور مثال در بفروئیه یزد موتابی که بسیار خاص است را داریم و این حوزه‌ها باید مورد تبادل قرار بگیرد. 

جلالی با بیان این که ادبیات توسعه نداشتیم و رویکرد صنایع دستی به عنوان امری تفننی و تزئینی مورد توجه بوده است، افزود: صنایع دستی به راحتی قابلیت پیوستن به ادبیات توسعه را دارد و کانون‌های دانشجویی می توانند تولیدات را با عنوان برندهای دانشجویی و با تعریف استانداردهایی عرضه کنند و در این زمینه ورود کنند. 

نشست‌های تخصصی برای تجلی دانشجویان موثرتر است 

عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم ضمن قدردانی از وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای برگزاری نشست تخصصی با دانشجویان اظهار کرد: معمولا در نشست‌های تخصصی دانشجویان بهتر می توانند ورود پیدا کنند و در یک حوزه تخصصی می توانند گام برداند و سریعتر و بهتر به مقصد برسند. 

او با اشاره به این که در حوزه دانشجویی، تشکل‌ها و انجمن‌های علمی و کانون‌ها را داریم، تصریح کرد: در کنار بحث‌های تخصصی انجمن ها، خصوصا کانون ها که شامل جمعی از افراد با رشته‌های مختلف هستند، اقدامات علمی انجمن ها در قالب نشست‌های علمی و نشریه‌های تخصصی تجلی پیدا می کند نیز فعال هستند. 

کلانتری با بیان این که انجمن‌ها و کانون‌ها باید مسئله محور شوند، گفت: درگیر کردن این افراد با نظام مسائل کشور نه به قصد حل این مسائل بلکه به منظور یادگیری و تمرین این مسائل است. 

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با اشاره به این که در حوزه صنایع دستی نیز اقداماتی در دست انجام است، گفت: شاید داشجویان نتوانند اقدام و مشکلات را حل کنند اما تاثیر زیادی در حل مسائل دارند، تحقیقات و پژوهش‌ها می تواند تمرین موثری برای حل این حوزه باشد. 

او با بیان این که در معاونت فرهنگی تمام رویدادها و هدایا محصولات صنایع دستی دانشجویان است، تصریح کرد: آثار تولیدی دانشجویان خریداری می شود زیرا ساخته دست بچه‌های خودمان است و هویت دانشگاه و دانشجویی را در بر دارد. 

کلانتری با بیان این که مهارت افزایی یکی از اقدامات مهم ماست که بخشی از آن در قالب کلاس های درسی پیگیری می‌شود، گفت: مجموعه‌ای از بسته های مهارتی را به کلاس های درسی افزودیم و در مجموعه‌های خوابگاهی نیز با برخی از مهارت‌ها آشنا می شوند. 

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم افزود: مهارت‌های صنایع دستی می تواند سهم قابل توجهی در این مهارت‌ها داشته باشند، همچنین مهارت‌های کوچک را می توانیم رشد دهیم و در محیط‌های دانشجویی تبادل علمی و اکادمیک آن را داشته باشیم. 

در این نشست، لزوم برندسازی برای تولیدات دانشجویی، رویدادهای مختلف صنایع دستی، کارآفرینی برای دانشجویان نیز مورد تاکید قرار گرفت. 

انتهای پیام/

کد خبر 1402092701453

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha