به گزارش خبرنگار میراث آریا، مریم جلالی صبح امروز دوشنبه ۲۷ آذرماه در نشستی با معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم که در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد، با بیان اینکه برای هر کدام از استانها می توان سند آمایشی تهیه کرد، گفت: ما می توانیم نقشه راهی داشته باشیم که هر استان بتواند نقش آفرینی کند.
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور با اشاره به این که تولید گفتمان و رویکردهای تازه می تواند در دانشگاه اتفاق بیفتد، تصریح کرد: حوزه ابتهاج عمومی و انسجام اجتماعی که در دانشگاه و از سوی دانشجویان اتفاق بیافتد می تواند عناصر هویت محور ایجاد کنند و از طرفی دیگر، فضای دانشگاه میتواند بالندگی صنایع دستی را نیز در برداشته باشد.
او با بیان اینکه همجوشی ما باهم میتواند منجر به این شود که دغدغههای یک شکل و هم رنگ داشته باشیم، تصریح کرد: اقدامات ما می تواند منجر به هدفگذاری مشخصی شود و این هدف میتواند در حوزههای مختلفی که سبک زندگی را در بردارد، بینشآفرین، سلیقه ساز و نگرش ساز باشد و تجلی بخش رفتارهای ما شود.
جلالی به شبکه مویرگی دانشگاهها اشاره کرد و گفت: تقویت توجه به صنایع دستی اهمیت زیادی دارد چرا که صنایع دستی حاصل در زمان خود جزو صنایع هایتک آن زمان محسوب می شده و حاصل هوش و استعداد تاریخی ما بوده است لذا این تفکر می تواند مبنایی برای اقدامات ما باشد.
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور با بیان این که وزیر میراث فرهنگی از نشستهای دانشجویی و تخصص محور بسیار استقبال می کند، تصریح کرد: آمادگی برای برگزاری نشست با گروه های تخصصی خصوصا دانشجویان، انجمنها و سایر بخش های مرتبط را داریم.
او به لزوم تبادل تجربه در این حوزهها اشاره کرد و گفت: موضوعات و مشترکات زیادی خواهیم داشت به طور مثال در بفروئیه یزد موتابی که بسیار خاص است را داریم و این حوزهها باید مورد تبادل قرار بگیرد.
جلالی با بیان این که ادبیات توسعه نداشتیم و رویکرد صنایع دستی به عنوان امری تفننی و تزئینی مورد توجه بوده است، افزود: صنایع دستی به راحتی قابلیت پیوستن به ادبیات توسعه را دارد و کانونهای دانشجویی می توانند تولیدات را با عنوان برندهای دانشجویی و با تعریف استانداردهایی عرضه کنند و در این زمینه ورود کنند.
نشستهای تخصصی برای تجلی دانشجویان موثرتر است
عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم ضمن قدردانی از وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای برگزاری نشست تخصصی با دانشجویان اظهار کرد: معمولا در نشستهای تخصصی دانشجویان بهتر می توانند ورود پیدا کنند و در یک حوزه تخصصی می توانند گام برداند و سریعتر و بهتر به مقصد برسند.
او با اشاره به این که در حوزه دانشجویی، تشکلها و انجمنهای علمی و کانونها را داریم، تصریح کرد: در کنار بحثهای تخصصی انجمن ها، خصوصا کانون ها که شامل جمعی از افراد با رشتههای مختلف هستند، اقدامات علمی انجمن ها در قالب نشستهای علمی و نشریههای تخصصی تجلی پیدا می کند نیز فعال هستند.
کلانتری با بیان این که انجمنها و کانونها باید مسئله محور شوند، گفت: درگیر کردن این افراد با نظام مسائل کشور نه به قصد حل این مسائل بلکه به منظور یادگیری و تمرین این مسائل است.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با اشاره به این که در حوزه صنایع دستی نیز اقداماتی در دست انجام است، گفت: شاید داشجویان نتوانند اقدام و مشکلات را حل کنند اما تاثیر زیادی در حل مسائل دارند، تحقیقات و پژوهشها می تواند تمرین موثری برای حل این حوزه باشد.
او با بیان این که در معاونت فرهنگی تمام رویدادها و هدایا محصولات صنایع دستی دانشجویان است، تصریح کرد: آثار تولیدی دانشجویان خریداری می شود زیرا ساخته دست بچههای خودمان است و هویت دانشگاه و دانشجویی را در بر دارد.
کلانتری با بیان این که مهارت افزایی یکی از اقدامات مهم ماست که بخشی از آن در قالب کلاس های درسی پیگیری میشود، گفت: مجموعهای از بسته های مهارتی را به کلاس های درسی افزودیم و در مجموعههای خوابگاهی نیز با برخی از مهارتها آشنا می شوند.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم افزود: مهارتهای صنایع دستی می تواند سهم قابل توجهی در این مهارتها داشته باشند، همچنین مهارتهای کوچک را می توانیم رشد دهیم و در محیطهای دانشجویی تبادل علمی و اکادمیک آن را داشته باشیم.
در این نشست، لزوم برندسازی برای تولیدات دانشجویی، رویدادهای مختلف صنایع دستی، کارآفرینی برای دانشجویان نیز مورد تاکید قرار گرفت.
انتهای پیام/
نظر شما