کشف حمام تاریخی در روستای سنگان رشتخوار خراسان رضوی

مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان رشتخوار از کشف حمام تاریخی روستای سنگان رشتخوار خبر داد.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خراسان رضوی، کاظم کامیاب با اعلام این خبر گفت: در پی جمع‌آوری دیوارهای ضلع غربی حمام تاریخی عیسی‌خان برای مرمت و احیا، بقایای دیوارها و بخشی از هواکش یک بنای تاریخی نمایان شد که با بررسی و ورود از سمت هواکش مشخص شد که این بنا نیز حمام تاریخی دیگری در ضلع جنوبی حمام عیسی خان بوده است.

مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان رشتخوار با بیان این‌که به دلایل نامعلوم تمام فضاهای حمام کشف شده در گذشته با نخاله پر شده است، ادامه داد: ساختار معماری، طاق‌ها و نوع آجرهای به کار رفته در این بنا نشان می‌دهد که کاربری بنا حمام و مربوط به اواخر دوره صفویه است.

 او با اشاره به این‌که بلافاصله پس از کشف بقایای این حمام تاریخی با مشارکت انجمن میراث فرهنگی روستای سنگان، دهیاری و شورای اسلامی و میراث‌فرهنگی کار آوار برداری و تخلیه نخاله‌های این حمام تاریخی در دستور کار قرار گرفته است.

کامیاب افزود: روستای تاریخی سنگان در ۲۳ کیلومتری محور رشتخوار به تربت حیدریه قرار دارد و در حال حاضر ۷ اثر تاریخی آن در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان رشتخوار تصریح کرد: با توجه به جاذبه‌های تاریخی، گردشگری و کارگاه‌های صنایع‌دستی و حضور گردشگران در این روستای تاریخی ۲ اقامتگاه بوم‌گردی در این روستا ایجاد شده و حدود ۵۰ کارگاه سنتی در رشته فرت بافی در این روستا فعالیت دارند.

کشف حمام تاریخی در روستای سنگان رشتخوار خراسان رضوی


 

انتهای پیام/

کد خبر 1402092701461

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha