اجرای کاوش‌های لائودیسه همدان در فصل هشتم با اعتبار یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال

مدیر روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان گفت: اجرای کاوش‌های لائودیسه در فصل هشتم با اعتبار یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال و ثبت ملی خانه فاطمی نهاوند، از آثار سفر سال گذشته وزیر میراث فرهنگی به شهرستان نهاوند است.

به گزارش میراث‌آریا و به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان، محسن جانجان، شنبه ۲۵ آذر در نشست با خبرنگاران شهرستان نهاوند گفت: در راستای سفر مهندس ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی به نهاوند مصوبات خوبی اجرایی شدکه ادامه فصول کاوش های باستان‌شناسی در شهرستان نهاوند با موضوع لائودیسه و تپه نقاره‌چی از جمله این مصوبات بود.

مدیر روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان افزود: محله‌ی دو خواهران نهاوند با ۱۲ هکتار در فهرست آثار ملی ثبت شده که این موضوع، باعث محدودیت‌های ساخت‌وساز برای مردم و اهالی این منطقه شد که پس از دستور وزیر میراث فرهنگی با پیگیری‌ها و کاوش‌های انجام شده، مجوز ساخت و ساز بصورت محدود برای محله‌ دوخواهران اخذ شد که با ادامه کاوش‌های علمی در این منطقه می‌توان ضوابط مناسب‌تری را برای ساخت و ساز اتخاذ کرد.

او ادامه داد: برای اجرای کاوش‌ها در فصل هشتم یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار اختصاص داده شده که مطالبه عموم مردم این دیار است که با اتمام این فصل بر اساس نتایج کاوش‌ها ۱۲ هکتار تعیین تکلیف خواهد شد.

جانجان در ادامه اضافه کرد: تپه نقاره‌چی یکی از مهمترین محوطه‌های تاریخی دوران سلوکی در نهاوند است که با نگاه ویژه به آن، امکان ایجاد یک سایت موزه دارای جاذبه گردشگری در این شهرستان را می‌توان بنا نهاد که خود باعث جذب گردشگران بسیاری برای این شهرستان خواهد شد.

 مدیر روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان تصریح کرد: خانه فاطمی که مربوط به اواخر دوره قاجار و اوایل پهلوی است نیز پس از این سفر ثبت ملی شد و ۲۸ خانه تاریخی دیگر هم شناسایی که پرونده آنها برای ثبت در فهرست آثار ملی معرفی شده است.

او خاطرنشان کرد: ۱۲ سراب فعال در شهرستان نهاوند وجود دارد، که امیدواریم با پیگیری و اهتمام مسئولان شهرستان نهاوند این سراب‌های فعال به عنوان پایلوت شهرستان در کنار استان‌های  لرستان و کرمانشاه به فهرست  آثار طبیعی جهانی اضافه شوند.

جانجان با توجه به معضلات همیشگی که در سراب‌های نهاوند وجود دارد، ابراز کرد: کمبود اعتبارات و نبود زیر ساخت‌های کافی و عدم وجود بهره بردار در این اماکن باعث ایجاد آسیب‌هایی به این اماکن تفریحی شده است، که امیدواریم با توجه مسئولان شهرستان این سراب‌ها هر چه سریعتر ساماندهی شوند.

 مدیر روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان تصریح کرد:  از نتایج دیگر سفر مهندس ضرغامی، مرمت بناهی تاریخی شهر نهاوند بود که در این راستا کاروانسراهای گلشن و سعادت که جز درخواست ها و مطالبات مردمی بود اعتبار سه هزار و ۵۰۰ میلیون ریالی را برای حفظ ، نگهداری و مرمت جذب کرد.

او اظهار کرد: سفره خانه سنتی فارسبان مراحل اخذ مجوز آن انجام شده است که با توجه به نیاز و ضرورت آن می‌تواند به مجتمع گردشگری و سوئیت تبدیل شود.

جانجان افزود: حمام بازار نهاوند نیز با اعتباری بالغ بر سه میلیارد ریال هزینه مرمت، آماده واگذاری به بخش خصوصی برای ایجاد تاسیسات گردشگری است و حمام تاریخی برزول و دهفول نیز در آستانه ثبت ملی شدن هستند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402092701467

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha