لغو روادید و باز تعریف گردشگری ایران در دنیا

لغو روادید یک طرفه ایران با ۳۳ کشور اقدامی عاجل بود که با در نظر گرفتن تمام مختصات گردشگری کشورمان گامی موثر در راستای بازتعریف ایران به عنوان مقصدی متفاوت برای گردشگران دنیا است.

توحید سیف، فعال رسانه در یادداشتی نوشت: ایران سرزمینی چهارفصل با جاذبه‌هایی بی شمار است که قطعا به حق خود در صنعت گردشگری دست پیدا نکرده است، اگر بخواهیم دلایل این ضعف ایران در صنعت گردشگری بین‌المللی را واکاوی کنیم به موارد متعددی خواهیم رسید و نظرات متفاوتی را پیدا خواهیم کرد که هر کدام از کارشناسان، متخصصان امر و مسئولان مرتبط به آن پرداخته‌اند. اما به نظر می‌رسد بیش از مطالعه ریشه‌ای ضعف گردشگری ایران، در شرایط کنونی به اتخاذ تصمیمات و عمل به اقداماتی عاجل در راستای رونق گردشگری خارجی نیاز است.

از آنجایی که گردشگری صنعتی متکی به رسانه و تبلیغات است، جا ماندن در این صنعت و عقب افتادن از رقبا، تبعات جبران ناپذیری را در مسیر توسعه گردشگری به بار می‌آورد که گاها تلاش دو چندانی برای جبران آن لازم است. از همین رو اقدامات عاجل اما هم مسیر با برنامه‌های بلند مدت توسعه صنعت گردشگری می‌تواند به شکل چشم‌گیری در جذب گردشگران خارجی و رونق گردشگری موثر باشد.

لغو روادید یک طرفه ایران با ۳۳ کشور دنیا اقدامی عاجل بود که اخیرا با پیشنهاد وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در هیات دولت به تصویب رسید، چنین اقدامی با در نظر گرفتن تمام مختصات گردشگری ایران و همچنین روابط دیپلماتیک گردشگری دنیا گامی موثر در راستای بازتعریف ایران به عنوان مقصدی متفاوت برای گردشگران دنیا است. همانطور که پیش از این اشاره شد گردشگری صنعتی متکی بر رسانه است و لغو روادید علاوه بر تسهیل سفر به ایران برای گردشگران، می‌تواند اقدامی رسانه‌ای و مبلغ گردشگری ایران در سطح دنیا باشد.

علاوه بر این لغو روادید با کشورهای هدف می‌تواند مشوق بسیار خوبی برای انتخاب ایران به عنوان مقصد گردشگران باشد، کشورهایی مثل چین، روسیه، هند و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در کنار سایر کشورهای همسایه می‌توانند در صدر کشورهای هدف ایران برای جذب گردشگران خارجی قرار بگیرند. نام برخی از این کشورهای هدف مانند هند، روسیه، ژاپن، عربستان، قطر، امارات، بحرین و حتی کشورهایی از اروپا و آمریکای جنوبی در لیست کشورهایی که لغو روادید یک طرفه شده‌اند دیده می‌شود و پیش از این نیز کشورهای مهمی مثل چین لغو روادید شده بودند و این امری مهم در مسیر پیش روی گردشگری ایران است. معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی در گفتگوی خبری خود اشاره کرده است که برای لغو روادید با ۶۰ کشور برنامه‌ریزی شده بود و در این مرحله ۳۳ مورد از آنها در هیات دولت به تصویب رسیده است. قطعا سایر کشورهای هدف نیز در برنامه وزارت میراث‌فرهنگی برای لغو روادید قرار دارد و هوشمندی مسئولان امر در انتخاب کشورهای هدف نتیجه بخش بودن این اقدامات را منجر می‌شود.

البته در کنار لغو روادید اقدامات دیگری نیز برای جذب گردشگران خارجی نیاز است که می‌تواند در برنامه کوتاه مدت و بلند مدت مدیریت گردشگری کشور لحاظ شود. برای مثال گردشگری سلامت یکی از زمینه‌هایی است که ایران با توجه به داشته‌های خود می‌تواند در این حوزه رشد بسیاری داشته باشد و اتفاقا لغو روادید یکی از محرک‌های بسیار مهم در حوزه گردشگری سلامت محسوب می‌شود.

کشور جمهوری آذربایجان جزو کشورهایی است که از سال‌های گذشته لغو روادید یک طرفه شده است و پیش از شیوع ویروس کرونا هرساله نزدیک به ۲ میلیون گردشگر آذربایجانی از مرز بیله‌سوار وارد ایران می‌شدند که اکثر آنها گردشگران سلامت بودند و این آمار پس از کرونا و باز نشدن مرز زمینی از سوی دولت آذربایجان به حدود یک دهم کاهش یافته است، چنین شرایطی اقدامات کلان ملی را در راستای توسعه روابط سیاسی و همچنین فراهم ساختن روابط دیپلماتیک در کنار اقدامات زیرساختی گردشگری می‌طلبد.

در نهایت می‌توان گفت که باز تعریف گردشگری ایران در بازار جهانی این صنعت نیازمند اقدامات متعددی است که لغو روادید با برخی از کشورهای هدف یکی از این اقدامات مهم به شمار می‌رود و می‌تواند درهای تازه‌ای را به روی گردشگری ایران باز کند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402092801521

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha