حمل، نگهداری و استفاده از دستگاه فلزیاب جرم است

فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت: حمل، نگهداری و استفاده از دستگاه فلزیاب، جرم است.

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان، باقر صفرزاده روز سه‌شنبه ۲۸ آذرماه ۱۴۰۲ گفت: بر اساس ماده‌واحده قانون مصوب ۱۳۷۹، هرگونه ساخت، خریدوفروش، نگهداری، تبلیغ، حمل و استفاده از دستگاه فلزیاب بدون اخذ مجوز از سوی سازمان میراث‌فرهنگی جرم محسوب می‌شود.

فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت: به دلیل اینکه دستگاه فلزیاب برای کشف اشیای تاریخی مورداستفاده قرار می‌گیرد، استفاده از این دستگاه نیاز به دریافت مجوز از سوی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دارد و در غیر این صورت آن دستگاه غیرمجاز شناخته می‌شود.

صفرزاده افزود: چنانچه دستگاه فلزیاب در حفاری غیرمجاز به‌قصد کشف اموال فرهنگی‌تاریخی مورد استفاده قرار گیرد، علاوه بر ضبط دستگاه به نفع وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، مرتکب به یک تا سه سال حبس مجازات مقرر در ماده ۵۶۲ قانون مجازات اسلامی مصوب ۲ خرداد ۱۳۷۵ محکوم می‌شود.

او گفت: بر اساس ماده ۵۶۲ قانون مجازات اسلامی (بخش تعزیرات) هرگونه حفاری و کاوش به‌قصد به دست آوردن اموال تاریخی و فرهنگی ممنوع بوده و مرتکب به حبس از شش ماه تا سه سال و ضبط اشیای مکشوفه به نفع وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و ادوات حفاری به نفع دولت محکوم می‌شود.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان با اشاره به اینکه نگهداری و حفاظت از آثار و مبارزه با جرائم میراث فرهنگی، مشارکت و اتحاد ملی و همگانی را می‌طلبد، لذا رسیدن به این مقصود نیازمند همکاری و انسجام همه اقشار جامعه و آحاد مردم است، گفت: هم‌وطنان و دوستداران میراث‌فرهنگی می‌توانند گزارش‌های خود را از طریق تماس با سامانه خبری به شماره تلفن ۳۱۷۰۵ اعلام کنند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402092801530

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha