اوقاف تاکنون اعتباری برای مسجد وکیل بم اختصاص نداده است

رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بم با اشاره به اینکه مسجد وکیل این شهرستان در مالکیت اداره اوقاف است گفت: اوقاف به عنوان متولی موقوفه‌ها و مساجد تاکنون هیچ اعتباری برای مرمت این مسجد تاریخی در نظر نگرفته است.

به‌گزارش میراث‌آریا و به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان، مسعود قمری اظهار کرد: مسجد وکیل یک بنای تاریخی مربوط به دوره متاخر اسلامی یعنی قاجاری و جزو مجموعه وکیل شامل بازار، کاروانسرا، آب انبار و مسجد است که تا قبل از زلزله سال ۸۲ هم کاربری داشته و مردم از آن استفاده می‌کردند.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بم افزود: حدود ۷۰ درصد این بنای تاریخی در زلزله سال ۸۲ تخریب شد و جدا از بحث آواربرداری و حفاظت اضطراری که اوایل سال‌های زلزله در مورد آن اعمال شد، سال ۹۶ نیز مرمتی روی این بنا انجام گرفت، اما برای تکمیل و احیای آن نیاز به اعتبار مرمتی دارد.

او بیان کرد: سال ۹۲ مطالعات مربوط به این بنای تاریخی انجام گرفت و سال ۹۶ فاز مرمتی روی آن انجام شد که مرمت کامل نبود و باید مجدد مرمت شود اما نیازمند به تامین اعتبار است.

قمری ادامه داد: به دلیل اینکه اداره اوقاف مالک این مجموعه است این اداره نیز می‌تواند برای مرمت این بنای تاریخی اعتباری در نظر بگیرد و با نظارت میراث‌فرهنگی کار مرمت آن انجام شود.

او با اشاره به اینکه اعتباری که سال گذشته برای مرمت این بنا در نظر گرفته شده بود تاکنون تخصیص پیدا نکرده است اظهار کرد: به دلیل نداشتن حصار مساله کارتن خوابی و تجمع معتادان در بنای مسجد وجود دارد و باید حصار این بنا جزو اولویت‌ها قرار گیرد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بم اضافه کرد: در بحث این مجموعه تاریخی از لحاظ امنیتی باید هم نیروی انتظامی ورود کند و هم اداره اوقاف نیز اعتباری برای مرمت آن در نظر گیرد زیرا اگر این مجموعه محصور شود، مشکلات این‌چنینی تاحدودی حل می‌شود و حداقل کسی داخل آن نمی‌رود.

او خاطرنشان کرد: مجموعه وکیل در زلزله سال ۸۲ حدود ۷۰ درصد تخریب شدکه فاز اول فضاهای دیگر مجموعه وکیل مانند حمام، بازار و کاروانسرا همگی مرمت شده‌اند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402092801537

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha