روند رو به رشد بازدید گردشگران از اماکن تاریخی و گردشگری اصفهان

در طی سال ۱۴۰۲ خوشبختانه شاهد روند رو به رشد بازدید گردشگران داخلی و خارجی از اماکن تاریخی و گردشگری اصفهان بودیم.

روح الله سیدالعسگری رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان اصفهان در یادداشتی نوشت: با توجه به اینکه استان اصفهان در قلب فلات مرکزی ایران و در مرکز کشور قرارگرفته و همچنین این استان از پیشینه تاریخی ارزشمندی برخوردار است در کنار آثار ارزشمند تاریخی و طبیعی همه‌ساله مقصد سفر و همچنین محملی برای تردد گردشگران از مناطق مختلف کشور و جهان به شمار می‌رود.

با توجه به یکه‌تازی سه ساله ویروس کرونا و تعطیلی‌های پی‌درپی ناشی از شیوع متعدد این بیماری، شاهد کاهش چشمگیر ورود گردشگران به استان اصفهان همچون سراسر گیتی بودیم و همین نکته باعث شد تا توسعه پایدار اصفهان از منظر گردشگری دچار مخاطرات جدی شود.

از آذرماه ۱۴۰۰ و با کاهش نسبی شیوع بیماری جهانی کرونا، ستاد اجرایی خدمات سفر استان اصفهان به‌صورت متمرکز فعالیت خود را از سر گرفت و همین نکته باعث شد تا با برنامه‌ریزی‌های خوبی به عمل آمد، نوروز ۱۴۰۱، به دورانی طلایی برای توسعه یک‌باره گردشگری پس از سه سال رکود در پهنه استان تبدیل شد.

با این وصف برنامه‌ریزی‌ها برای نوروز ۱۴۰۲ نیز از ابتدای نیمه دوم سال ۱۴۰۱ و با توجه به تجربه موفق نوروز و تعطیلات عید سعید فطر در سال ۱۴۰۱ در سرلوحه فعالیت‌های تمامی فعالان گردشگری و صنایع‌دستی استان اعم از دولتی و بخش خصوصی قرار گرفت.

بررسی آمارها نشان‌دهنده آن است که مردم ایران نیز همانند سایر جهانیان از محدودیت‌های پی‌درپی ناشی از شیوع بیماری کرونا دچار خستگی و کسالت مفرط شده بودند، لذا رفع محدودیت‌ها و همچنین اجرای برنامه‌های ارزشمند فرهنگی در مراکزی که گردشگران در آن‌ها تردد می‌کردند، باعث شد تا عملاً اصفهان به مقصدی جذاب برای گردشگران تبدیل شود.

بررسی آمارها حاکی است که ورود گردشگران خارجی به استان اصفهان نیز در طی سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ از رشد مناسبی برخوردار بوده است. بااین‌حال آمارها حاکی است با توجه به بروز تحولات مختلف سیاسی، جایگاه کشورهای مختلف در سفر به استان اصفهان در حال تغییر بوده است به‌گونه‌ای که در سال ۱۴۰۱ گردشگران اروپایی بیشترین تعداد را در بازدید از اماکن تاریخی به خود اختصاص داده بودند، لکن در نیمه اول سال ۱۴۰۲ خورشیدی گردشگران آسیائی به‌ویژه گردشگران چینی، روسی و سپس گردشگران از کشور ترکیه بیشترین تعداد بازدید از اماکن تاریخی و جاذبه‌های گردشگری اصفهان را به خود اختصاص داده بودند.

در نوروز ۱۴۰۲ با توجه به تقارن نوروز باستانی با ماه مبارک رمضان تلاش شد تا شرایطی برای گردشگران فراهم شود تا ضمن بهره‌گیری از خدمات سفر، از مواهب معنوی ماه میهمانی خدا نیز بهره‌مند شوند. بااین‌حال ارائه برنامه‌های فرهنگی ویژه نوروز و سپس اجرای برنامه‌های فرهنگی ویژه ماه مبارک رمضان با استقبال گردشگران مواجه شد و همین نکته در کنار همگرایی کمیته‌های ستاد اجرایی خدمات سفر در پهنه اصفهان و حتی انسان باعث شد که تا ما در نیمه اول سال ۱۴۰۲ علی‌رغم تقارن نوروز و ماه مبارک رمضان از یکسو و بروز برخی تحریم‌های ناعادلانه از سوی دیگر شاهد رشد استقبال گردشگران از جاذبه‌های گردشگری و تاریخی اصفهان باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر 1402092901650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha