کاروان‌سرای مرنجاب، نگین کاروان‌سراهای احیا شده شاه عباسی/ تلاقی ۳ عنصر تاریخ، فرهنگ و طبیعت در یک بنای تاریخی

مدیرعامل شرکت بهره‌بردارکاروان‌سرای مرنجاب گفت: پروژه مرمت و احیای کاروان‌سرای مرنجاب، نمونه یک پروژه موفق است که این بنا را تبدیل به یک برند گردشگری کرده است.

به گزارش میراث آریا و به نقل از روابط عمومی صندوق توسعه و احیا، سجاد میرزایی، مدیرعامل شرکت تعاونی دهیاری‌های شهرستان آران و بیدگل گفت: افزایش تعداد گردشگر، خصوصا گردشگران خارجی، از مزایای مهم ثبت جهانی کاروان‌سرای مرنجاب است. این کاروان‌سرا، از سلسله کاروان‌سراهایی است که در دوره شاه عباس صفوی در کشور ایجاد شده و یکی از مهم‌ترین و مشهورترین آن‌هاست. 

مدیر عامل این شرکت سرمایه‌گذار و بهره‌بردار ادامه داد: مرمت و الحاقات این مجموعه، کاملا زیر نظر وزارت میراث‌فرهنگی و اداره میراث فرهنگی شهرستان آران و بیدگل انجام شده و بنابراین با ثبت جهانی این کاروان‌سرا، این بنا دچار هیچ محدودیتی نشده است. 

او ادامه داد: کاروان‌سرای مرنجاب یکی از معروف‌ترین کاروان‌سراهای ساخته شده در دوره شاه عباس صفوی است که در مسیر جاده ابریشم قرار گرفته است. این کاروان‌سرا برای تامین امنیت کاروان‌ها ساخته شده است و در تمام فصول سال، مأموران محافظ در آن مستقر بوده‌اند. 

تلاقی تاریخ، فرهنگ و طبیعت

میرزایی تصریح کرد: این کاروان‌سرا به دلیل قرار گرفتن در منطقه بکر و طبیعی کویر مرنجاب، تلاقی طبیعت، تاریخ و فرهنگ مردمی است که زمانی از قنات‌های اطراف کاروان‌سرا برای آبیاری زمین‌های کشاورزی خود استفاده می‌کردند. قنات، خود به معنی فرهنگ بوده و این تلاقی را رقم زده است. 

او اضافه کرد: کاروان‌سرای مرنجاب، بنایی با کاربری پذیرایی و اقامتی است. گردشگرانی که از مناطق اطراف و نزدیک برای بازدید از مجموعه مراجعه می‌کنند، عموما طبیعت‌گرد و جوان هستند، بخشی از این گردشگران، از امکانات پذیرایی این بنا استفاده می‌کنند، بخش اقامتی این کاروان‌سرا نیز پذیرای گردشگرانی است که قصد اقامت در این اقلیم کویری و بکر را دارند. 

رونق کاروان‌سرا در فصل زمستان

سرمایه‌گذار این بنای تاریخی یادآور شد: این بنا درشش ماهه دوم سال از پر بازدیدترین بناها بوده و به همان نسبت از ضریب اشتغال بالایی برخوردار است. 

او افزود: در فصول گرما، علاوه بر دسترسی سخت جاده‌ای، به علت آب و هوای گرم و خشک، کم بازدید بوده و ضریب اشتغال به شدت پایین می‌آید. 

مشکلات کاروان‌سرای چهارصدساله آران و بیدگل

میرزایی با اشاره به مشکلات بهره‌برداری از این بنا اشاره کرد و گفت: مناسب نبودن جاده وعدم دسترسی آسان به این مجموعه، از جذابیت این بنا در قامت یک مقصد گردشگری در این منطقه کاسته است و امیدواریم وزارت راه، بودجه‌ای برای رفع این نقص در نظر گرفته و این جاده را اصلاح کند.  

او افزود: در حال حاضر یک دروازه ورودی برای تردد گردشگران در نظر گرفته شده است و مبالغی نیز، جهت خدمات زیرساختی اخذ می‌شود که در اختیار شهرداری آران و بیدگل است. 

میرزایی ادامه داد: در شرایطی که شاهد بروز مشکلات در بعضی از واحدهای اقامتی و حتی پلمپ آن‌ها بوده‌ایم، کاروان‌سرای مرنجاب، علی‌رغم ذهنیت نه‌چندان مطلوبی که از آن وجود دارد، با این مشکلات مواجه نشده است و این نشان‌دهنده تلاش ما در مدیریت هر چه بهتر این مجموعه و جلوگیری از عوامل تنش‌زاست. 

او خاطرنشان کرد: با شفاف‌سازی مسائل و ارائه گزارش‌ها منظم به مسئولان و ارائه توضیحات برای گردشگران از راه‌های مختلف مانند توزیع کاتالوگ و بروشور و همچنین از طریق فضای مجازی سعی می‌کنیم از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری کرده و آن‌ها را به حداقل برسانیم. 

موج احیای بناهای تاریخی پس از احیای کاروان‌سرای مرنجاب

سرمایه‌گذار بنای تاریخی مرنجاب تاکید کرد: زمانی‌که کاروان‌سرای مرنجاب برای مشارکت در مرمت و احیا به ما واگذار شد، یک واحد اقامتی در منطقه وجود داشت که با توجه به نیاز منطقه بسیار اندک بود. 

میرزایی اضافه کرد: پس از آغاز فعالیت‌های ما در مرنجاب و اقداماتی که در راستای مرمت و احیای این مجموعه انجام دادیم و با حمایت‌های مسئولان میراث شهرستان، تعداد واحدهای اقامتی در نزدیکی مرنجاب افزایش یافت و انتفاع مردم محلی از جاذبه‌های گردشگری نیز ارتقا پیدا کرد. 

او تاکید کرد: ما این واحدهای اقامتی را به چشم رقیب نگاه نمی‌کنیم و معتقدیم هرچه امکانات رفاهی و خدماتی، بیشتر و بهتر شود، میزان رضایت و بازگشت‌پذیری گردشگران نیز بیش‌تر می‌شود و تا کنون نیز همین‌طور بوده است. 

برگزاری یک همایش ملی با حمایت صندوق

میرزایی به تعامل خوب و سازنده صندوق توسعه و احیا با بهره‌برداران اشاره کرد و گفت: قصد داریم به مناسبت ثبت جهانی کاروان‌سرای مرنجاب، یک همایش ملی برگزار کنیم و توافقات اولیه را نیز با صندوق انجام دادیم و هم اکنون برای زمان‌بندی و تدارکات، در حال برنامه‌ریزی هستیم. 

او توضیح داد: در سال‌های اخیر با اهتمام صندوق توسعه و احیا و مسئولان میراث‌فرهنگی شهرستان، مرمت و بازسازی این کاروان‌سرا انجام دادیم و سعی کردیم با تمرکز بر ارائه خدمات اقامتی و رفاهی، یک هتل سنتی با درجه عالی داشته باشیم. 

میرزایی در انت‌ها با اشاره به لزوم حمایت مسئولان از سرمایه‌گذاران بناهای تاریخی گفت: امیدواریم با توجه به ثبت جهانی این بنا و با حمایت‌ها و تسهیلاتی که وزارت میراث‌فرهنگی در نظر می‌گیرد، بتوانیم زیرساخت‌های مورد نیاز را برای ارتقای این مجموعه فراهم کنیم. 

گفتنی است طول دوره مرمت این بنای تاریخی مرنجاب، نه ماه و مدت بهره‌برداری از آن، دوازده سال است که تاکنون، پنج سال از این مدت سپری شده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402092901664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha