رسانه‌ها در معرفی قم اهتمام بیش‌تری داشته باشند

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم، با بیان این که هویت شهر قم برای مردم آن و گردشگران ناشناخته است، تأکید کرد: لازم است که رسانه‌ها به این موضوع بیش از گذشته بپردازند.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم، علیرضا ارجمندی در روز ۲۸ آذرماه جاری در جلسه بنیاد قم‌پژوهی، با اشاره به تاریخ و پیشینه هفت هزار ساله قم افزود: در کاوش‌ها به این موضوع پی می‌بریم که قم در آغاز یک شهر مذهبی بوده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم به بافت تاریخی شهر قم اشاره و بیان کرد: بافت تاریخی شهر قم با زندگی مردم عجین نشده و با اقتصاد و زندگی مردم گره نخورده است.  

او با اشاره به اماکن تاریخی قم همچون مسجد جامع، مدرسه جهانگیرخان، بازار کهنه، سرای ملاحسین و ... گفت: لازم است که محور تاریخی قم احیا شود و به دنبال گرده زدن اقتصاد مردم با بافت تاریخی شهر قم هستیم.   

ارجمندی در بخش دیگر سخنان خود، با بیان این که امروزه خواهان اقامت‌های سنتی از هتل‌های پنج ستاره از سوی گردشگران و مسافران بیش‌تر است، گفت: علت این است که اصالت انسانی در آن فرهنگ‌ها بیش‌تر بوده و بشر گرفتار این معماری‌های نوین و زرق‌وبرق‌های آن شده است و فقط به دور خودش می‌چرخد.

او افزود: آن چه بشر امروز به آن دست یافته، از خودبیگانگی است و تبدیل به یک ماشین مثل ماشین‌های دیگر که برای بشر کار می‌کنند، شده است؛ در حالی که فناوری به وجود آمد تا در خدمت بشر باشد، اما واقعیت این است که امروزه بشر خادم ماشین‌ها و فناوری شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم با اشاره به تأثیر فناوری در زندگی امروز انسان‌ها خاطرنشان کرد: امروزه فناوری به قدری قدرت گرفته است که بشر نمی‌تواند آن را مهار کند.

او با اشاره به نحوه معاشرت‌ها و رفاقت‌ها در زندگی گذشتگان تأکید کرد: از دست دادن هویت انسانی، به سبب ماشینی شدن زندگی امروز است و این واقعیتی است که جامعه‌شناسان و روان‌شناسان بدان اشاره می‌کنند و الان دیگر استفاده و رشد بی‌رویه فناوری را توصیه نمی‌کنند؛ بلکه به دنبال محدود کردن استفاده از آن هستند.

ارجمندی با بیان این که تاریخ انسان‌ها، خاستگاه فرهنگ و اصالت انسان‌هاست، ادامه داد: حفظ هویت تاریخی، یکی از بازگشت‌های انسان به اصالت خویش است.  

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم تصریح کرد: فناوری و تمدن امروز بشر؛ در کنار مزایایش، معایبی نیز دارد که لازم است، به آن توجه شود.

او بیان کرد: زندگی‌های اصیل و قدیمی می‌تواند شاخصی برای زندگی امروز ما باشد و نشان می‌دهد که امروزه در کجا قرار داریم و بشر امروز این کار را انجام داده است.

ارجمندی با بیان این که غربی‌ها نیز گرفتار فناوری شده‌اند، اضافه کرد: بشر امروز خیلی چیزها از جمله اخلاق، هویت‌های اصیل انسانی و ... را از دست داده است.   

او با بیان این که انسان امروز با هنر می‌خواهد به اصالت خود بازگردد، گفت: بسیاری از گردشگران، سر زدن به فرهنگ‌های شرقی، مذهبی و معنوی، بهترین تفریح و لذت برایشان شده است و این مسأله را در قم شاهد هستیم.   

او با اشاره به این که بشر امروز به دنبال گمشده خود در فرهنگ‌ها و خُرده‌فرهنگ‌ها می‌شود، گفت: این همان اصالت و هویت انسانی است که بشر قدیم داشته و بشر جدید به واسطه اتکای بیش از حد به علم تجربی از دست داده است.

این جلسه بنیاد قم‌پژوهی با عنوان اقدامات و عملکرد اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم و چالش‌های بافت تاریخی شهر قم در سالن جلسات مؤسسه آموزش عالی طلوع‌مهر برگزار شد.

در این جلسه عمار کاووسی معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم و محمد امیدواریان از پژوهشگران بافت تاریخی و مدرس دانشگاه نیز، مطالبی را درباره موضوع جلسه بیان کردند.    

این جلسه با همکاری بنیاد قم‌پژوهی، کمیسیون گردشگری – کارگروه میراث اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان قم و استودیو هنر و معماری هیوا برگزار شد.

بنیاد قم‌پژوهی در قم، خیابان شهیدان فاطمی (دورشهر)، میدان رسالت، موسسه آموزش عالی طلوع مهر قرار دارد. علاقه‌مندان برای اطلاع از برنامه‌های این بنیاد در قم می‌توانند با شماره تلفن ۳۷۸۳۱۴۲۱ با پیش‌شماره ۰۲۵ تماس بگیرند و یا به پایگاه اطلاع‌رسانی آن به نشانی اینترنتی http://qompajoohi.ir مراجعه کنند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402093001692

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha