نخستین فصل باستان شناسی در محوطه «چگردک» دلگان سیستان و بلوچستان آغاز شد 

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان دلگان از آغاز نخستین فصل باستان شناسی در گورستان جلگه چاه هاشم در شهرستان دلگان خبر داد.

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان، عیسی مزاری گفت: این فصل به سرپرستی محمد حیدری و مرتضی گرگی با تیم متخصص ۵ نفره در محوطه چگردک به مطالعه و کاوش خواهند پرداخت.  

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان دلگان افزود: این فصل کاوش به مدت ۴۵ روز زمان خواهد برد و یاد آور می‌شود قسمتی از محوطه مذکور در اوایل دهه ۸۰ براثر هجوم حفاران غیرمجاز مورد حفاری قرار گرفته و به منظور حفظ این اثر، در سال ۸۶ جزو آثار ملی ایران به ثبت رسید.  

او ادامه داد: در این مدت چندین برنامه نجات بخشی و سامان دهی و دو فصل کاوش اضطراری در محوطه انجام شد و برای نخستین بار است که یک کاوش علمی باستان شناسی در این محوطه انجام می شود. بنا بر اعلام باستان شناسان این محوطه باستانی مهمترین محوطه عصر مفرغ بلوچستان ایران محسوب می شود که مورد شناسایی و مطالعه قرار گرفته است.  

مزاری تاکید کرد: با توجه به آسیب های وارد شده به محوطه و حفاری های غیرمجاز، ضروری بود که با انجام کاوش علمی اطلاعات مربوط به تدفین های هزاره سوم قبل از میلاد در بلوچستان و مباحث مربوط به تحولات پایانی عصر مفرغ در منطقه مورد مطالعه قرار ‌گیرد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402100200045

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha