احیای بناهای تاریخی رهاشده، خواسته قلبی مردم است / بناهای تاریخی باید هزینه‌های نگهداری خود را تامین کنند

بهره‌بردار دو بنای تاریخی آقاجان‌نسب بابل و خانه امام جمعه گفت: بازخورد اجتماعی خوب و استقبال مردم از احیای بنای تاریخی آقاجان‌نسب بابل، علاقه و انگیزه ما را برای فعالیت و سرمایه‌گذاری در این بناها دو چندان کرد.

به گزارش میراث آریا و به نقل از روابط عمومی صندوق توسعه و احیا، نیما پرن‌فر، شنبه دوم دی ماه ۱۴۰۲ گفت: اگر استقبال چشم‌گیر مردم از بنای آقاجان نسب بابل نبود، به سراغ سرمایه‌گذاری و مشارکت در مرمت و احیای بنای امام جمعه تهران نمی‌رفتیم. 

بهره‌بردار دو بنای تاریخی آقاجان‌نسب بابل و خانه امام جمعه افزود: انگیزه ما برای سرمایه‌گذاری روی این بناهای تاریخی، کاملا شخصی و فراتر از انگیزه‌های مالی و اقتصادی است. بازخورد اجتماعی خوب و استقبال مردم از احیای بنای تاریخی آقاجان‌نسب بابل، علاقه و انگیزه ما را برای فعالیت و سرمایه‌گذاری در این بناها دو چندان کرد. 

مجموعه صدر اعظم، عهده‌دار مرمت و احیای دو بنای تاریخی

پرن‌فر ادامه داد: ما تحت عنوان برند صدراعظم در سال ۱۳۹۶ با عقد قرارداد مشارکت در مرمت و احیا، عهده‌دار مرمت و احیای بنای آقاجان نسب بابل شدیم. مرمت این بنا نیز یک سال به طول انجامید و هم‌اکنون با کاربری خدماتی، گردشگری و پذیرایی در حال بهره‌برداری است. 

او اضافه کرد: این بنا حدود بیست سال پیش توسط وزارت میراث فرهنگی از مالک خصوصی خریداری شد و در این مدت خالی بوده و در حال فرسایش و تخریب بود.  

بهره‌بردار دو خانه تاریخی یادآور شد: خانه تاریخی امام جمعه تهران نیز، که قدمت آن به دوره قاجار بازمی‌گردد، از سال ۱۳۴۹ تحت مالکیت وزارت فرهنگ و هنر وقت بوده و در سال ۱۳۹۸ به مجموعه ما برای مشارکت در مرمت و احیا واگذار شده است. 

او ادامه داد: بنای امام جمعه به‌جز در دو بازه زمانی که یکی انبار اسناد و دیگری نیز، محل آرشیو مدارک میراث فرهنگی بوده است، در سایر زمان‌ها بلااستفاده به حال خود رها شده بود. 

پرن‌فر افزود: این بنا هم‌اکنون در مرحله مرمت است و کاربری تعیین شده برای آن، فرهنگی و پذیرایی است و امیدواریم طبق برنامه‌ریزی انجام شده، تا پایان سال جاری به مرحله بهره‌برداری برسد. 

او خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۹۷، در مزایده مشارکت در مرمت و احیای بنای امام جمعه  شرکت کردیم و در سال ۱۳۹۸، این بنا را از صندوق توسعه و احیا تحویل گرفتیم. مدت زمان بهره‌برداری از خانه آقاجان نسب بابل و خانه امام جمعه تهران طبق قراردادمان با صندوق توسعه و احیا، به ترتیب ۲۵ و ۱۲ سال است. 

ویژگی‌های برجسته معماری خانه آقاجان‌نسب بابل و خانه امام جمعه تهران

بهره‌بردار خانه تاریخی آقاجان‌نسب بابل گفت: نکته قابل توجه درباره معماری خانه آقاجان‌نسب نسبت به سایر خانه‌های تاریخی منطقه، کامل بودن آن است. این بنا دارای اندرونی، بیرونی، اصطبل و سایر ملزومات یک خانه اربابی است و در بافت مرکزی شهر واقع شده است. 

او افزود: اما خانه امام جمعه، از آنجایی که قسمتی از خانه صدر اعظم وقت کشور یعنی میرزاآقاخان نوری بوده است، دارای ویژگی‌های خاص و برجسته‌ای است که آن را در میان خانه‌های هم‌عصر خود، فاخر کرده است. 

پرن‌فر تصریح کرد: آینه‌بری‌ها، گچ‌بری‌ها، نقاشی‌ها و ارسی نُه لنگه خاص، از جمله این برجستگی‌هاست که این خانه آن را از سایر خانه‌های هم‌عصر خود متمایز می‌کند. این خانه قسمتی از یک خانه دو هکتاری بوده که اکنون، هزار متر از آن باقی مانده و در اختیار ماست. 

بناهای تاریخی محکوم به تامین هزینه‌های نگهداری خود هستند

بهره‌بردار دو بنای تاریخی آقاجان‌نسب بابل و خانه امام جمعه  تاکید کرد: اگر بناهای تاریخی نتوانند از پس هزینه‌های مرمت و احیای خود بربیایند، محکوم به از بین رفتن می‌شوند. هیچ نهادی در هیچ جای دنیا برای حفاظت از یک مکان تاریخی، بودجه‌ای مجزا در نظر نمی‌گیرد، بلکه این بناها باید با تغییر کاربری‌شان، بتوانند هزینه‌های مرمت و احیای خود را تامین کنند. 

او تاکید کرد: خانه آقاجان‌نسب اولین بنای تاریخی بود که در استان مازندران مرمت و احیا شد و به بهره‌برداری رسید و به همین علت، برای بسیاری از مسئولان شهر و استان تازگی داشت و کمک‌های فنی چندانی از سوی مسئولان صورت نگرفت اما همراهی و حسن نیت آن‌ها برای ما ارزشمند بود. 

پرن‌فر با اشاره به مشکلات به وجود آمده در احیا و بهره‌برداری از بناها بیان کرد: در بهره‌برداری از بنای آقاجان‌نسب، با چالش‌هایی روبرو هستیم که این روزها در بسیاری از بناهای تاریخی و گردشگری کشور وجود دارد. 

اشتغال‌زایی، مهم‌ترین مزیت احیای بناهای تاریخی

بهره‌بردار دو بنای تاریخی با اشاره به اینکه تمامی مراحل مرمت و بهره‌برداری از خانه آقاجان‌نسب توسط افراد بومی انجام شده است، افزود: تمام مرمت‌گران این بنا، ساکن همین منطقه بوده‌اند و در بهره‌برداری از این بنا نیز، هفتاد نفر از افراد بومی در این مجموعه اشتغال دارند. 

این بهره‌بردار تصریح کرد: فعالیت‌های ما در قالب مجموعه صدر اعظم انجام می‌شود، البته شرکت ما در ابتدا در زمینه راه‌سازی فعالیت می‌کرد، ما معتقدیم که راه، شروع‌کننده فرآیند توسعه است. 

او ادامه داد: تفکری که موتور محرکه ماست و ما را به سرمایه‌گذاری در بناهای تاریخی سوق داده، توسعه بود. توسعه، کلیدی است که بسیاری از بزرگان در طول تاریخ از جمله عباس میرزا، قائم مقام فراهانی و امیرکبیر آن را سرلوحه کار خود قرار داده بودند. 

پرن‌فر در انتها درباره رویکرد مدیران جدید صندوق توسعه و احیا گفت: رویکرد تیم جدید صندوق توسعه و احیا رویکردی تعامل‌گراست و دغدغه مدیران فعلی صندوق برای احیای بناهای تاریخی در همان تعاملات اولیه ملموس بود. 

او افزود: مجموعه ما این توان و تمایل را دارد که در مرمت و احیای بناهای دیگر را نیز مشارکت کند، البته به شرط آنکه همین رویکرد فعالانه و تعامل‌گرا در صندوق توسعه و احیا، تداوم داشته باشد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402100200081

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha