پایان مرمت و بازسازی برج‌های ضلع جنوبی قلعه ملکی هرات

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خاتم از مرمت و بازسازی کامل دو برج ضلع جنوبی قلعه ملکی هرات در شهرستان خاتم خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد، عباس قدیریان گفت: مرمت و بازسازی کامل دو برج ضلع جنوبی قلعه ملکی شامل بازسازی کامل دیوارها با تزیینات وابسته به معماری و الگوهای سنتی نماهای آن، کونوشکنی سقف‌ها و کاه‌گل بام برج‌ها که همگی با مصالح خشت و گل است، به‌طور کامل انجام شده و به اتمام رسیده است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خاتم افزود: قلعه ملکی یکی از کم‌نظیرترین قلعه‌های خشتی شهر هرات و استان یزد است که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

قدیریان اضافه کرد: این قلعه دارای چهار برج در چهار گوشه بنا برای دیده‌بانی و محافظت از آن است و یکی از خصوصیات منحصربه‌فرد این برج‌ها تزئینات زیاد و زیبایی است که از مصالح اصلی ساخت خود برج یعنی خشت و گل ساخته‌شده است.

او عنوان کرد: قلعه ملکی هرات یکی از قلعه‌های دوره افشاریه یا زندیه بوده که دارای کاربری مسکونی و نظامی بوده است. با توجه به فضاهای داخلی آن شامل هشتی ورودی، شاه‌نشین، کلنی‌های مسکونی در دو جبهه، برج‌های دیده‌بانی و تیرکش ها، سیلوهای نگهداری غله به صورت عمومی و خصوصی، محل استقرار نگهبانان، اسطبل‌ها و محل نگهداری حیوانات به صورت روباز و فضاهای اضطراری برای زراعت و کشاورزی، می‌توان آن را یکی از کامل‌ترین قلعه‌های موجود در منطقه به شمار آورد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402100400190

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha