بررسی دیپلماسی اقتصادی در نشست تخصصی گردشگری سلامت در قم

کارگروه دیپلماسی اقتصادی گردشگری با هدف بررسی چالش‌ها و هدف‌گذاری در حوزه گردشگری سلامت، روز ۶ دی‌ماه جاری در حاشیه نشست تخصصی «سفر، زیارت و سلامت» با محوریت سه شهر قم، مشهد و شیراز؛ در دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قم برگزار شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم، کارگروه اقتصادی گردشگری سلامت به موضوع‌های گوناگونی در تسهیلگری گردشگری سلامت پرداخت.

در این کارگروه هدف‌گذاری اقتصادی در حوزه سلامت، قیمت و تعرفه در بسته خدمات گردشگری سلامت، بازتعریف بیمه‌های تجاری داخلی و بین‌المللی در توسعه خدمات بین‌المللی گردشگری سلامت و تبادلات ارزی و مشکلات مربوط به آن مورد بررسی قرار گرفت.

در این کارگروه هدف‌گذاری نهایی بر اساس برنامه هفتم انجام شد و بر تشکیل کمیته تخصصی گردشگری سلامت با حضور نمایندگانی از وزارت امور خارجه، سازمان توسعه تجارت، هلال‌احمر و اتاق بازرگانی و  ورود شرکت‌های مدیریت صادرات به حوزه گردشگری سلامت تأکید شد.

در این نشست، نماینده وزارت کشور، رئیس اداره گردشگری سازمان توسعه تجارت، اعضای انجمن خدمات بین‌المللی سلامت ایران، نماینده اتاق بازرگانی قم و تعدادی از فعالان حرفه‌ای گردشگری سلامت ایران حضور داشتند و موضوعات به ‌صورت تخصصی بررسی شد.

دلالان معضل حوزه گردشگری سلامت هستند

 رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی قم در این نشست گفت: با توسعه گردشگری ۱۱ شغل اصلی شکل می‌گیرد که خدمت تولید کرده و مورد توجه جهان است.

الهام نداف‌نیا، شهر قم را در حوزه گردشگری دارای ظرفیت‌های ویژه دانست و افزود: قم حتی در دوران کرونا نیز زائر و مسافر داشت؛ ولی توزیع درآمدی نداشته است و شهروندان از این اقتصاد پویا بهره‌ای نمی‌برند.

او ادامه داد: متأسفانه حوزه گردشگری به ویژه گردشگری سلامت، راهبرد (استراتژیک) و تاکتیک مشخصی ندارد و زیرساخت‌های درمانی و گردشگری ناقص است.

او عدم ایجاد مزیت رقابتی در حوزه گردشگری سلامت مطرح و بیان کرد: دیدگاه ما در این حوزه یک‌سویه بوده و نیاز  است، دلالان به ‌عنوان معضل بزرگ این حوزه هدایت شوند.

نداف‌نیا تصریح کرد: حوزه گردشگری نیاز به توجه سامان‌مند و مشخص دارد که باید به ‌صورت مجزا به آن پرداخته شود و سازوکار قانونی پیدا کند.

ورود شرکت‌های مدیریت صادرات در حوزه گردشگری سلامت

رئیس اداره گردشگری سازمان توسعه تجارت نیز، با تأکید بر تعریف مشوق‌های اقتصادی در حوزه گردشگری سلامت گفت: شرکت‌های مدیریت صادرات می‌توانند مشکلات حوزه بازاریابی (مارکتینگ) گردشگری سلامت را حل کنند و نیاز است، این شرکت در حوزه سلامت و گردشگری تشکیل شود.

ولی اظهار کرد: برای توسعه گردشگری نیاز به مشوق‌هایی داریم که بخش خصوصی را به ورود به حوزه اقتصادی سلامت تشویق کند.

او تخفیفات مالیاتی را به ‌عنوان یکی از مشوق‌های ورود به حوزه گردشگری سلامت دانست و افزود: ورود سازمان‌های مردم‌نهاد (سَمَن‌ها) می‌تواند در این حوزه بسیار تسهیلگر باشد و با توجه به قدرت این نهادها در تصویب قوانین کارهای بزرگی می‌توان انجام داد.

او بر تشکیل کمیته تخصصی با حضور نمایندگانی از بخش‌های گوناگون اصرار کرد و گفت: یکی از نیازهای این بخش اطلاع‌رسانی درست به مخاطبان است که سازمان‌های مردم‌نهاد (سمن‌ها) می‌توانند این نقش را به ‌خوبی ایفا و قوانین را برای مخاطبان تشریح و تبیین کنند.

ولی تشکیل شرکت‌های مدیریت صادرات را پیشنهاد داد و گفت: شرکت‌های مدیریت صادرات می‌توانند مشکلات حوزه بازاریابی گردشگری سلامت را حل کنند و خدمات ارائه دهند، متأسفانه در این حوزه شرکتی نداریم و نیاز است، این شرکت در حوزه سلامت و گردشگری تشکیل شود.

این همایش یک روزه با برگزاری نشست‌های تخصصی و حضور مدیران کشوری و استانی، کارشناسان، متخصصان و صاحب‌نظران بخش گردشگری سلامت در دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قم برگزار شد.

چهار کارگروه‌ تخصصی با عنوان‌های آسیب‌شناسی گردشگری سلامت، دیپلماسی اقتصادی گردشگری سلامت، ظرفیت‌شناسی گردشگری سلامت و اطلاع‌رسانی و طراحی هویت و تولید محتوای تخصصی در حوزه گردشگری سلامت در حاشیه این نشست تخصصی ترتیب یافته بود. 

انتهای پیام/

کد خبر 1402100700323

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha