برنامه‌ریزی دقیقی برای رویداد شهرجهانی کپوبافی انجام شود

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزیر میراث‌فرهنگی در سفر به اهواز با اشاره به این که دزفول به عنوان شانزدهمین شهر ایران در شورای جهانی صنایع‌دستی ثبت شده است گفت: در تلاش هستیم تا با یک برنامه‌ریزی مؤثر، ضمن برگزاری رویداد شهر جهانی، لوح شهرجهانی کپوبافی را در دزفول رونمایی کنیم.

به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، مریم جلالی روز چهارشنبه ششم دی‌ماه ۱۴۰۲ در جلسه هماهنگی برگزاری رویداد شهرجهانی کپوبافی دزفول در استانداری خوزستان اظهار کرد: بعد از بازدید و ارزیابان سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو)، دزفول به عنوان شهر جهانی کپوبافی معرفی شد.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزیر میراث‌فرهنگی ادامه داد: تلاش داریم با همکاری همه سیاست‌گذاران، فعالان و دستگاه‌های اجرایی خوزستان بتوانیم برنامه‌ریزی مؤثر و دقیقی برای برگزاری این رویداد در دزفول داشته باشیم تا لوح شهر جهانی کپوبافی در این شهر رونمایی شود.

او با بیان این‌که دزفول شهر مقاومت ایران است افزود: با تعیین دزفول به عنوان شهرجهانی کپوبافی که کالایی بومی، با ارزش و دوستدار محیط‌زیست است، جهانیان با یکی دیگر از مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی آشنا می‌شوند.

جلالی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، بر تشکیل دبیرخانه‌ای واحد برای برنامه‌ریزی فعالیت‌ها در حوزه شهرهای ملی و جهانی تأکید کرد و گفت: شهرداری‌ها و فرمانداری‌ها به عنوان متولیان شهرهای ثبت‌شده باید برابر با شیوه‌نامه‌ها و آیین‌نامه‌ها، به تکالیفی که بر عهده دارند عمل کنند در غیراین صورت احتمال حذف عنوان "شهر ملی" یا "شهر جهانی" وجود دارد.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزیر میراث‌فرهنگی با بیان این‌که ثبت‌ملی و جهانی شهرهای صنایع‌دستی بار مسئولیتی بالایی را برای مسئولان محلی و مردم دبه‌دنبال دارد افرود: باتوجه به این‌که صنایع‌دستی یک حوزه فرابخشی است بنابراین انتظار می‌رود روند معرفی و تولید این‌گونه محصولات حمایت شود تا با کیفیتی مطلوب برای عرضه در بازارهای خارجی، صادر شوند.

او اضافه کرد: اگر هنرمندان ما فقط صنایع‌دستی تولید کنند بدون این‌که به کیفیت برسد و یا صنایع‌دستی تولید شود بدون این که به فروش برسد این زنجیره ارزش کامل نیست و اگر هنرمندانی در این مسیر گله‌مند هستند حق دارند.

جلالی با اشاره به هدف‌گذاری برنامه هفتم توسعه کشور در حوزه صنایع‌دستی گفت: برابر با برنامه‌ریزی‌های تعیین‌شده، تکمیل زیست‌بوم صنایع‌دستی مورد توجه قرار گرفته است؛ از این‌رو همه عناصر صنایع‌دستی باید در چرخه ارزش قرار گیرد.

۲۱ دی‌ماه امسال رویداد جشن شهرجهانی کپوبافی در دزفول برگزار خواهد شد.

لازم به یادآوری است، سه نفر از ارزیابان شورای جهانی صنایع‌دستی اسفندماه سال گذشته با حضور در خوزستان از ظرفیت کپوبافی دزفول به منظور جهانی شدن بازدید کردند و دزفول به‌عنوان شهر جهانی کپوبافی اعلام شد.

کپو یکی از صنایع‌دستی ویژه شهرستان دزفول به شمار می‌رود که ماده اولیه آن را چوب کرتک (موجود در بیشه‌زارهای دزفول) تشکیل می‌دهد.

کپوبافی با داشتن اصالت، کیفیت و ظرافت بالا برای افراد زیادی اشتغال ایجاد کرده و از رشته‌های بومی و خاص خوزستان به ویژه شهر شهیون دزفول است.

کپو با پیچش ساقه‌های مرکزی و جوان نخل به دور ساقه‌های کرتک شکل می‌گیرد؛ کپو در گویش محلی دزفولی به ظرف حصیری کروی سر دار که از برگ خرما و کرتک بافته شده گفته می‌شود.

کپوهای دزفول از نظر کیفیت و اصالت رتبه نخست را در کشور دارند و به شهرهای مختلف و خارج از کشور صادر می‌شوند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402100700354

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha