پایان عملیات مرمت تکیه زاغرم تفرش مرکزی

معاون میراث‌فرهنگی، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی از خاتمه عملیات اضطراری مرمت تکیه زاغرم تفرش استان مرکزی خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی، حسین محمودی گفت: این بخش از مرمت شامل عملیات آواربرداری، حفاظت اضطراری، اندودکاری با اختصاص اعتباری بالغ  ۳ میلیارد ریال به پایان رسیده است.

معاون میراث‌فرهنگی، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی افزود: کتیبه سنگی که بر جرز سمت راست ایوان ورودی اصلی بنا و در دو لنگه چوبی قدیمی این تکیه نصب شده و دارای تزئینات گل میخ، کولون و تسمه‌های بسیار زیبایی است، نشانه‌هایی از دوران سلطنت ناصر الدین شاه قاجار را در خود جای داده‌اند. این بنا از ساختمان‌های دو ایوانی است که در ضلع شمال غربی وجنوب شرقی قرار گرفته است وقدیمی‌ترین بخش تکیه ورودی ضلع جنوب شرقی است.

او تصریح کرد: بنای تکیه را با استفاده از خشت، کاه‌گل و تیرهای چوبی در سال ۱۲۷۴ هجری قمری ساخته‌اند و قدیمی‌ترین بخش آن ایوان ورودی ضلع جنوب شرقی محسوب می‌شود.

محمودی گفت: روی جرز سمت راست ایوان ورودی اصلی کتیبه‌ جای گرفته که موید دوران سلطنت ناصر الدین شاه قاجار است. همچنین مقرنس‌کاری ظریف داخل رسم‌بندی‌های ایوان شباهت زیادی به شیوه مقرنس‌کاری در دوران صفوی دارد. این اثر  از مکان های دیدنی تفرش است.

تکیه زاغرم شهر تفرش مربوط به دوره صفوی و قاجار است و این اثر در ۹ فروردین ۱۳۷۸ با شمارهٔ ثبت ۲۲۸۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
 

انتهای پیام/

کد خبر 1402100900417

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha