التیام زخم‌های کهنه گردشگری ارمغان سفر رئیس‌جمهوری به کهگیلویه و بویراحمد

 کمبود امکانات اولیه رفاهی گردشگری مانند سرویس‌های بهداشتی، حمام، وضوخانه و نمازخانه از زخم‌های کهنه صنعت گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد بوده که با مصوبات سفرهای رئیس‌جمهوری به استان در حال التیام یافتن است. 

بخش عمده‌ای از جاذبه‌های گردشگری کهگیلویه و بویراحمد در محیط باز طبیعی قرارگرفته و مسافران با برپایی چادر اسکان می‌یابند به همین علت کمبود امکاناتی مانند سرویس‌های بهداشتی، حمام، وضوخانه و نمازخانه از گلایه‌های همیشگی گردشگران در استان بوده که باعث کوتاه شدن اقامت آنان می‌شد.

دولت سیزدهم بر اساس مصوبات سفر نخست هیئت دولت با رفع نواقص زیرساخت‌های اردوگاه‌های گردشگری و بهسازی برخی از راه‌های ارتباطی منتهی به مناطق گردشگری گامی بلند به‌سوی مرتفع شدن این مشکل برداشته است.

بر اساس مصوبات سفر رئیس‌جمهوری به کهگیلویه و بویراحمد تابستان امسال نیز عملیات اجرایی ۱۰ مجتمع رفاهی دیگر آغاز شد تا رنگ و روی مناطق گردشگری استان متحول شود.

پیش‌بینی اعتبار برای توسعه زیرساخت‌هایی مانند مجتمع‌های رفاهی، اقامتی و جاده‌ای از دیگر تلاش‌های دولت برای تقویت زیرساخت‌های گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد است که در آینده بیشتر خود را نشان خواهد داد.

کارشناسان حوزه گردشگری کهگیلویه و بویراحمد اعتقاد دارند که این سرزمین چهارفصل در صورت توسعه زیرساخت‌های رفاهی می‌تواند ضمن افزایش رفاه گردشگران، به سیر و سیاحت ارزان‌قیمت و رونق درآمد پایدار از این طریق کمک می‌کند.

آنان تأکید می‌کنند که در صورت وجود امکانات اولیه نیمه نخست هرسال در مناطق سردسیری کهگیلویه و بویراحمد گردشگران می‌توانند سفری ارزان‌قیمت و خاطره‌انگیز با اسکان در چادرهای مسافرتی در کنار جاذبه‌های متنوعی چون آبشارها، چشمه‌ها، کوهساران و سواحل رودخانه‌ها را تجربه کنند.

این صاحب‌نظران با اشاره به وجود باغ‌های تاریخی، سواحل سدها و رودخانه‌ها، استقرار پرندگان مهاجر آسیایی، جنگل‌های هزار رنگ و دشت‌های پهناور و امکان سیر و سیاحت پاییز و زمستان در مناطق گرمسیری استان تاکید می‌کنند که تحقق برنامه‌های در دست اجرای دولت نیمه جنوبی استان را به بهشت پاییز گردی تبدیل می‌کند.

پیش‌بینی اعتبار برای تقویت زیرساخت‌ها

 مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۲۲۲۰ میلیارد ریال اعتبار از محل مصوبات سفر دوم رئیس‌جمهور به استان برای حوزه گردشگری استان پیش‌بینی‌ شده است.

 سعید طالبی‌پور افزود: این اعتبار برای بهبود وضعیت راه‌های دسترسی به مناطق گردشگری و ایجاد امکانات اولیه رفاهی مانند سکوهای نشیمن و سرویس‌های بهداشتی در نظر گرفته‌شده است.

 او ابراز امیدواری کرد: با جذب این اعتبار زمینه تقویت زیرساخت‌های رفاهی در مناطق گردشگری و تحویل به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی فراهم شود.

التیام زخم‌های کهنه گردشگری ارمغان سفر رئیس‌جمهوری به کهگیلویه و بویراحمد

در دست اجرا بودن ۱۰ مجتمع رفاهی

معاون گردشگری و سرمایه‌گذاری کهگیلویه و بویراحمد نیز دراین‌باره گفت: در زمان حاضر ۱۰ مجموعه رفاهی شامل سرویس‌های بهداشتی، حمام، وضوخانه و نمازخانه در مناطق گردشگری استان در مراحل پایانی ساخت است.

فرشید کرمی تصریح کرد: ساخت این تعداد مجموعه‌های رفاهی از مصوبات سفر وزیر میراث‌فرهنگی به استان بوده که باهدف توسعه زیرساخت‌های رفاهی گردشگران در دستور کار قرار گرفت.

او بیان کرد: برای ساخت این مجموعه‌های رفاهی متشکل از صد چشمه سرویس بهداشتی در مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد حدود ۶۰ میلیارد ریال اعتبار اختصاص‌یافته است.

معاون گردشگری و سرمایه‌گذاری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: این مجموعه‌های رفاهی در مکان‌های گردشگری شاخص مانند «تنگ سورک بهمئی»، «امامزاده عبدالله (ع) یاسوج»، «بافت تاریخی شهر دهدشت»، «امامزاده بی‌بی خاتونین (س)» و «دهستان گردشگری کاکان» ایجاد شده است.

التیام زخم‌های کهنه گردشگری ارمغان سفر رئیس‌جمهوری به کهگیلویه و بویراحمد

تحقق مصوبات سفر نخست رئیس‌جمهوری

رئیس گروه گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: از ۲ سال گذشته تاکنون نواقص و کمبود امکانات بیش از ۱۰ نقطه گردشگری استان شامل جاده‌های دسترسی، روشنایی و سرویس‌های بهداشتی مرتفع شده است.

جهانباز ارجمند با اشاره به مشکلات گردشگران برای ورود به مناطق گردشگری چشمه میشی و آبشار کمردوغ تاکید کرد: جاده‌های دسترسی به مناطق مذکور بهسازی و آسفالت شد.

او بیان کرد: رفع مشکلات جاذبه‌های گردشگری استان با صرف ۵۰ میلیارد ریال اعتبار که از محل اعتبارات سفر رئیس‌جمهوری پیش‌بینی شد تحقق‌یافته است.

رئیس گروه گردشگری کهگیلویه بویراحمد اظهار کرد: با این اعتبار نواقص زیرساخت‌های اردوگاه‌های گردشگری استان ازجمله مناطقی مانند آبشار کمر دوغ، چشمه میشی، موگرمون و چشمه بلقیس رفع شد.

ارجمند گفت: ۳۰ نقطه پرتردد و گردشگر پذیر استان برای پذیرش بهتر مسافران نیازمند اجرای طرح‌های مجتمع‌های رفاهی است.

اوبا اشاره به اینکه ۱۱ منطقه گردشگر پذیر کهگیلویه و بویراحمد نیازمند اجرای طرح‌های مجتمع‌های رفاهی است اظهار کرد: جاده پاتاوه به دهدشت، پارک مهرورزی شهر یاسوج، جاده یاسوج به بابامیدان، امامزاده شمس‌الدین(ع) و شهر پاتاوه از جمله نقاطی است که نیازمند اجرای طرح‌های مجتمع رفاهی در قالب سرویس‌های بهداشتی، حمام، نمازخانه و فروشگاه است.

کهگیلویه و بویراحمد که با داشتن ۲۵۰ تفرجگاه طبیعی، ۳۰۰ بقعه متبرکه، ۷۹۰ اثر تاریخی ثبت‌شده در فهرست آثار ملی در کنار جاذبه‌های مردم‌شناسی چون پوشش‌ها و گویش‌های محلی و آواها و نواهای محلی سالیانه مقصد سیر و سیاحت سه میلیون ایران‌گرد و جهانگرد است.

گزارش: علی اکبر پاک

انتهای پیام/

کد خبر 1402101000474

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha