قلعه تاریخی احمدآباد ملا باشی یزد مرمت شد

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان یزد از پایان مرمت قلعه تاریخی احمدآباد ملاباشی در یزد خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد، محمدرضا فلاحتی با اعلام این خبر گفت: با توجه به شواهد و سبک معماری این بنا متعلق به دوره متأخر اسلامی (زندیه تا اوایل قاجار) است.

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان یزد افزود: این قلعه به صورت یک مجتمع مسکونی طراحی‌شده و به‌ طور کلی به دو بخش مسکونی و دفاعی تقسیم می‌شود، ورودی عمومی بنا در جهت غرب به صورت یک ایوان با پوشش سقف ضربی با قوس هلالی احداث‌ شده و پس از ورودی هشتی قرار دارد که از آن مسیرهای معابر مختلف قلعه همچنین پلکان‌های پشت‌بام در طرفین شمالی و جنوبی منشعب می‌شود.

فلاحتی اضافه کرد: فضای مسکونی داخل قلعه به دو بخش اربابی و رعیتی تقسیم می‌شود که حدود یک‌سوم قلعه متعلق به یک واحد مسکونی اربابی و مابقی متعلق به سکونتگاه‌های رعیتی است. ساختمان اربابی در جهت غرب با سبک ممتاز نسبت به بخش رعیتی با رعایت حداکثر امتیازات یک بنا از قبیل فضاهای حوض‌خانه، گرم خانه ایوان، باغچه و غیره احداث‌شده است.

او عنوان کرد: به‌طورکلی این مجموعه بامصالح خشت و سنگ و آجر با ملاط گل و گچ و ساروج احداث‌شده و از عناصر تزئینی آن می‌توان به نمای کلی قلعه همچنین آجرکاری‌های ایوان ورودی و همچنین نما کاری بدنه برج‌ها اشاره کرد.

فلاحتی گفت: مهم‌ترین ویژگی این اثر، رعایت نظم در فضاهای داخل قلعه، نما کاری و استواری مجموعه پس از گذشت سال‌ها است.

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان یزد افزود: مرمت این بنا به صورت دوخت و دوز ترک ها، اندود کاه‌گل دیوارها، مرمت و بازسازی سقف تخریب‌شده برج‌ها با خشت، مرمت کنگره‌های تخریب‌شده و بندکشی و گچ‌کاری کنگره‌های برج انجام‌ شده است.

قلعه تاریخی احمدآباد ملا باشی یزد مرمت شد

این قلعه تاریخی در خردادماه سال ۱۳۹۰ به شماره ۳۰۱۳۹ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402101000508

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha