آیین اهدای ۸ هزار شاخه گل نرگس به حرم رضوی باید بین‌المللی شود

نماینده مردم اهواز، حمیدیه، باوی و کارون در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که آیین اهدای ۸ هزار شاخه گل نرگس بهبهان به حرم رضوی ظرفیت بین‌المللی شدن را داراست، تصریح کرد: علاوه بر ایرنیان، شیعیان سایر کشورها علاقه‌مند به زیارت امام رضا (ع) هستند، بر همین اساس ما باید این آثار را حفظ کنیم و زنده نگه داریم.

به‌گزارش میراث آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، سیدکریم حسینی با اشاره به این‌که آیین اهدای هشت‌هزار شاخه گل نرگس بهبهان به حرم مطهر رضوی، یک اثر معنوی ناملموس و بسیار باارزشی است که از پنج سال گذشته هرسال اجرا می‌شود، تصریح کرد: این آیین به نوعی بزرگترین و معنوی‌ترین رویداد کشورمان محسوب می‌شود.

نماینده مردم اهواز، حمیدیه، باوی و کارون در مجلس شورای اسلامی افزود: باتوجه به این که مرکز و پایتخت معنوی کشورمان مشهد و حرم رضوی است، قطعاً هر اثری که ناشی از برکت حضور و نام امام‌رضا (ع) باشد، آثار بسیار مطلوبی را در معنویت کشور و آن محل دارد.

او با بیان این‌که مسیر حرکت امام‌رضا (ع) و ورود ایشان به ایران از شهرهای آبادان، اهواز و بهبهان به سمت مشهد بوده است، تصریح کرد: همه این مسیر، پربرکت است که مسئولان امر باید توجه خاص و ویژه‌ای به آن داشته باشند.

حسینی با تأکید بر بین‌المللی کردن آیین اهدای هشت‌هزار شاخه گل نرگس بهبهان به حرم رضوی گفت: زیارت امام‌رضا (ع) علاوه بر ایرانیان، برای همه مسلمانان به ویژه شیعیان سایر کشورها نیز است و بر همین اساس ما باید این آثار را حفظ کنیم و زنده نگه داریم.

نماینده مردم اهواز، حمیدیه، باوی و کارون در مجلس شورای اسلامی افزود: قطعاً برگزاری سالانه این آیین هم بخشی از این مسیر در استای حفظ این آیین و اثر معنوی است. امروزه وقتی ما این گل‌های نرگس را در حرم امام‌رضا (ع) می‌بینیم و عطر خوش این گل در حرم حضرت رضا پراکنده می‌شود نشان‌دهنده این است که مسیر بهبهان تا مشهد آثار معنوی بسیار بالایی دارد.

او خاطرنشان کرد: باید با همراهی و همکاری بین‌بخشی و حتی بین استانی این آثار را پررونق‌تر و با شکوه بیشتری ارائه کنیم. قطعاً امروز آن چیزی که مردم را به این آیین و مراسم جذب می‌کند، نام امام‌رضا (ع) و آثار معنوی آن امام هُمام است.

آیین اهدای هشت‌هزار شاخه گل نرگس بهبهان به حرم مطهر رضوی در سال ۱۳۹۸، به پیشنهاد اداره‌کل میراث‌فرهنگی خوزستان در گستره‌ استان‌های خوزستان و خراسان رضوی و با شماره ۲۰۱۳ در فهرست آثار ملی ناملموس کشور ثبت شده است و هرسال مردم و نرگس‌کاران بهبهانی با اجرای آن محبت و ارادت خود را به امام‌رضا (ع) نشان می‌دهند.

یک باور قدیمی در شهر بهبهان این است که گل نرگس همزمان با ورود هشتمین اختر تابناک ولایت به شهر ارجان قدیم روییده است و به همین‌منظور آن را منتسب به این امام همام تلقی و بهبهان را مهد رویش این گل بی‌نظیر می‌دانند.

گل‌دهی نرگس هرسال از نیمه دوم سال آغاز و تا پایان بهمن و گاهی نیز نیمه اول اسفند در بهبهان ادامه دارد. در نرگس‌زارهای بهبهان چهار نوع گل نرگس شناسایی شده که نرگس "شهلا" وسعت بیشتری را در این مناطق به خود اختصاص داده است.

پنجمین آیین اهدای هشت‌هزار شاخه گل نرگس بهبهان به حرم مطهر رضوی، شامگاه سه‌شنبه ۱۲ دی‌ماه ۱۴۰۲، باحضور مقامات سیاسی استان‌های خوزستان و خراسان رضوی و همچنین مسئولان وزارت میراث‌فرهنگی و این دو استان از ساعت ۱۹ تا ۲۲ در حرم مطهر امام‌رضا (ع)، رواق امام‌خمینی (ره) برگزار شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402101700870

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha