هفتمین جلسه کارگروه مرمت و ساماندهی شهر تاریخی استرآباد (گرگان) برگزار شد/ ظرفیت‌های قانونی دستگاه‌های ملی و استانی راهگشای احیای بافت تاریخی

هفتمین جلسه کارگروه استانی شهر تاریخی استرآباد (گرگان) باهدف هماهنگی دستگاه‌های اجرایی مرتبط به‌منظور پیشبرد اهداف مرمت و احیا این بافت تاریخی ارزشمند، با حضور مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان، مدیرکل دفتر فنی و امور عمرانی استانداری، معاون فرمانداری گرگان و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی عضو این کارگروه تشکیل شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان، هفتمین جلسه این کارگروه روز یکشنبه ۱۷ دی‌ماه ۱۴۰۲ با حضور محمدجواد ساوری مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان، صادق علی مقدم مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی، حمل‌ونقل و ترافیک استانداری گلستان، حجت یزدویی معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری گرگان و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی عضو این کارگروه در سالن جلسات معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان برگزار شد.

ظرفیت‌های قانونی دستگاه‌های ملی و استانی راهگشای احیا بافت تاریخی گرگان

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان در این جلسه گفت: کارگروه استانی شهر تاریخی استرآباد (گرگان) با مصوبه شورای عالی برنامه‌ریزی گلستان شکل‌ گرفته است. در این کارگروه که به ریاست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان و دبیری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان تشکیل شد به دنبال تعامل و هماهنگی دستگاه‌های اجرایی در امور مرمت و احیای شهر تاریخی استرآباد (بافت تاریخی گرگان) خواهیم بود.

محمدجواد ساوری خاطرنشان کرد: هدف کارگروه شهر تاریخی استرآباد احیا این اثر تاریخی به‌عنوان هویت شهر مرکز استان است و هر دستگاه اجرایی و خدمات‌رسان باید با بهره‌مندی از اعتبارات و ظرفیت‌های در دسترسِ خود برای احیای این شهر تاریخی نقش مؤثری ایفا کند.

او تأکید کرد: شهر تاریخی استرآباد به دلیل وسعت کار مرمت و احیا، اعتبارات موردنیاز، همچنین تأثیر احیا آن بر توسعه و رونق گردشگری استان و شهر گرگان و از همه مهم‌تر نقش هویتی و تاریخی آن از مگا پروژه‌های مهم استان است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان افزود: برای مگا پروژه‌های همچون شهر تاریخی استرآباد باید اقدامات را از بن‌بست بودجه و اعتبار سازمانی خارج کنیم و با ایجاد هماهنگی بین بخشی و ایجاد هم‌افزایی به سمت استفاده از ظرفیت‌های قانونی دستگاه‌های اجرایی و خدمات‌رسان ملی و استانی حرکت کنیم.

او تصریح کرد: باید ظرفیت‌های بالقوه را پای‌کار آورده تا بتوانیم با استفاده از تجمیع پتانسیل‌های اندک، مسئولیت‌های اجتماعی دستگاه‌های اجرایی و خدمات‌رسان و بهره‌مندی از بخش‌های مختلف مردمی همچون خیرین اقدام شایسته‌ای برای مرمت و احیا شهر تاریخی استرآباد (گرگان) عملیاتی کنیم.

ساوری با تأکید بر لزوم بهره‌برداری از ظرفیت‌های قانونی دستگاه‌های اجرایی به‌منظور احیای شهر تاریخی استرآباد، یادآور شد: در قانون پیش‌بینی‌شده تا هزینه‌های مرمت و احیا بناهای تاریخی و فرهنگی با تأیید وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به‌عنوان هزینه‌های قابل‌قبول مالیاتی مؤدیان محاسبه شود.

او خاطرنشان کرد: در حال پیگیری و رایزنی با مسئولان سازمان امور مالیاتی کشور هستیم تا بتوانیم از ظرفیت‌های قانونی این حوزه در مرمت و احیا شهر تاریخی استرآباد(گرگان) و سایر بخش‌های میراث‌فرهنگی استان بهره‌برداری کنیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان همچنین تأکید کرد: در سطح استان باید با شناسایی ظرفیت‌های قانونی دستگاه‌های اجرایی و خدمات‌رسان در راستای رفع موانع و به‌عنوان راهگشایی برای مرمت و احیا بافت تاریخی گرگان اقدام کنیم تا بتوان روند احیا این اثر ارزشمند تاریخی استان را تسریع کرد.

احیای بافت تاریخی گرگان اولویت استان قرار گیرد

در ادامه این جلسه نیز مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی، حمل‌ونقل و ترافیک استانداری گلستان گفت: بافت تاریخی گرگان مجموعه باارزش و ظرفیتی بی‌بدیل برای رشد و توسعه شهر گرگان و استان است که باید حفاظت از آن اولویت استان قرار گیرد تا بتوانیم با تجمیع ظرفیت‌ها احیا و مرمت این اثر را اجرایی کنیم.

صادقعلی مقدم تصریح کرد: در چند سال گذشته اقدامات خوبی برای احیا و مرمت بافت تاریخی گرگان اجرایی شده است اما برای بهره‌برداری درست از این اثر فاخر استان کافی نبوده است.

او در ادامه بیان کرد: در شورای برنامه‌ریزی شهرستان گرگان باید سهمی از اعتبارات هر دستگاه اجرایی و خدمات‌رسان برای مرمت و احیا شهر تاریخی استرآباد(گرگان) اختصاص یابد.

مدیرکل دفتر فنی استانداری گلستان تأکید کرد: باید اولویت‌های مرمت و احیا را در شهر تاریخی استرآباد مشخص کنیم و دستگاه‌های اجرایی و خدمات‌رسان با همکاری و تعامل، حفاظت از این اثر تاریخی را اولویت قرار دهند.

او در پایان اظهار امیدواری کرد با پیگیری و تعامل ارگان‌های مختلف ذیل کارگروه شهر تاریخی استرآباد(گرگان) شاهد تسریع در امور احیا و مرمت این شهر تاریخی باشیم و این بافت جایگاه خود را به‌عنوان نخستین بافت تاریخی ثبت‌شده کشور به دست آورد.

اعتبارات شهرستان گرگان جوابگوی نیاز مرمتی بافت تاریخی گرگان نیست

معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری گرگان نیز در این جلسه گفت: در سال‌های گذشته دستگاه‌های اجرایی و خدمات‌رسان شهرستان گرگان بر اساس مقدورات و با توجه به مشکلات اعتباری در بحث احیا شهر تاریخی استرآباد (گرگان) همکاری داشتند اما این همکاری و هم‌افزایی باید گسترش یابد تا بتوانیم اقدام درخورشان مردم گرگان و مسافران و گردشگران اجرایی کنیم.

حجت یزدویی بیان کرد: اقدامات مطالعاتی و نیازمندی‌های زیرساختی بافت تاریخی گرگان انجام‌شده است اما اعتبارات شهرستان جوابگوی نیاز مرمتی این اثر شاخص تاریخی نیست.

او تأکید کرد: مرمت و احیا پروژه بزرگی همچون بافت تاریخی گرگان مستلزم اختصاص اعتبارات ویژه از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان است.

در ادامه این جلسه نیز نمایندگان دستگاه‌های اجرایی مرتبط به بیان مسائل و موضوعات مربوط به شهر تاریخی استرآباد(گرگان) پرداختند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402101800942

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha