اهمیت نشست‌های فصلی و ویژگی نشست چهارم معاونان میراث فرهنگی کشور

دعوت از مسئولان سطح بسیار بالا از معاونان وزارتخانه‌های موثری چون راه و شهرسازی تا سازمان‌هایی چون اوقاف و نمایندگان تاثیرگذار مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی و اتخاذ تصمیمات جدی در رفع مسائل مطرح، از شاخصه‌های چهارمین نشست معاونان میراث فرهنگی کشور بود.

علیرضا دباغ عبداللهی، معاون میراث فرهنگی اردبیل در یادداشتی نوشت: گرچه در ساختارهای اداری امور معمولاً مطابق مقررات و آیین‌نامه های ابلاغی انجام می‌شود اما قابل کتمان نیست که گستردگی وظایف ادارات و بعضاً سن بالای مقررات ابلاغی و یا عدم شمول وسیع آنها می‌تواند موجب بروز رفتارهای سلیقه‌ای در نقاط مختلف کشور شود. فراتر از این، ملاقات‌های رو در رو و گزارشگیری‌های حضوری در تسریع روند انجام وظایف محوله همیشه موثر و کارساز بوده است، اما خود همین نشست‌ها هم در برخی موارد به دور از رسالت ذاتی خود تا حدی کلیشه‌ای برگزار می‌شوند و به جای اینکه موثر در رفع موارد و مشکلات بدنه وزارتخانه یا سازمان در سطح کشور باشند، بیشتر از شعور امر به شعار می‌پردازند.

سطرهای بالا بیان شد تا فرصتی فراهم شود برای طرح ویژگی‌های نشست چهارم معاونین میراث فرهنگی استان‌های کشور در تهران و در محل وزارت میراث فرهنگی گردشگری وصنایع دستی. 

این نشست از ۱۱ تا ۱۳ دی ماه در تهران برگزار شد. سه روز تمام از ۸ صبح تا ۱۸ عصر. دقت در برنامه‌ریزی و رعایت ارزش وقت و مهندسی قوی مطالب طرح شده به حدی بود که در ۳۰ سال خدمتم در وزارت میراث چنین انتظامی را شاهد نبودم و شیفگی حاصل از حضور درنشست وادارم کرد برای ادای دین به این همه دقت و مراقبت شاخصه‌های نشست مذکور را بشمارم:

۱- دقت در چیدمان مناسب برنامه‌ها که نشان از اشراف کامل بر مسائل و مشکلات استان‌ها بود.

۲- حضور بالاترین مقام وزارت تا سطح کارشناسی معاونت در نشست و حتی سطوح مدیر کلی سایر معاونت‌ها و برخی از سایر معاونان وزارت که در تبیین مشکلات معاونت میراث در سطح وزارت و تعیین راهبرد بسیار کارساز بود. 

۳- دعوت از مسئولین مرتبط با وظایف معاونت، خارج از وزارتخانه در سطح بسیار بالا از معاونان وزارتخانه‌های موثری چون راه و شهرسازی تا سازمان‌هایی چون اوقاف و نمایندگان تاثیرگذار مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی و اتخاذ تصمیمات جدی در رفع مسائل مطرح. 

۴- طرح مسائل توسط معاونان استان‌ها با برنامه‌ریزی دقیق و انتخاب معاونان مشخص برای هر جلسه و نشست، اطلاع قبلی و همفکری معاونان در طرح مسائل که واقعا مسائل طرح شده را دقیق، کارشناسی و ملموس کرده بود.

۵- حضور ویژه بازرس کل قضایی مرتبط با وزارتخانه در سازمان بازرسی کل کشور در نشست و طرح مسائل و مشکلات مبتلابه استان‌ها که توانست راهکارهای جدی را پیش روی بگذارد.

در خاتمه می‌توان ضمن سپردن تمام یافته‌ها از این نشست به اندوخته‌های مورد نیاز کاری در انجام وظایف روزانه، آن را در بایگانی خاطرات خوش دوستی‌ها و رفاقت‌های کاری با تک‌تک خانواده محترم معاونت میراث فرهنگی در وزارتخانه نیز در قفسه‌ای پیش رو گذاشت که رجوع به آن باعث افزایش انگیزه در انجام وظایف خواهد شد. پس دست مریزاد و خسته نباشید. 

انتهای پیام/

کد خبر 1402101800946

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha