ضرورت معرفی میراث‌ناملموس توسط دستگاه‌ها/ ارائه روایت‌ها و سیاست‌های ایران از طریق میراث ناملموس/ دولت برای احیای لنج‌سازی کمک کند

دومین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی میراث‌فرهنگی با موضوع «ثبت جهانی میراث‌ناملموس ایران» پیش از ظهر امروز دوشنبه ۱۸ دی ماه ۱۴۰۲ با حضور علیرضا ایزدی مدیرکل ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی، آتوسا مومنی رئیس مرکز میراث ناملموس، علیرضا حسن‌زاده رئیس پژوهشکده مردم‌شناسی و مصطفی پورعلی مشاور معاون میراث‌فرهنگی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار میراث‌آریا، ایزدی در ابتدای این نشست افزایش سطح دانش میراث‌فرهنگی جامعه را در راستای حفاظت، حراست، احیا و بهره‌برداری از مباحث‌فرهنگی کشور ضروری دانست و در دو بخش مربوط به کنوانسیون ۲۰۰۳ و عملکرد وزارتخانه در حوزه ثبت جهانی میراث ناملموس به سخنرانی پرداخت.

او با اشاره به تعریف میراث‌فرهنگی ناملموس براساس تعریف کنوانسیون ۲۰۰۳ یونسکو افزود: رسوم، نمایش‌ها، اصطلاحات، دانش و مهارت‌هایی که به نسل‌های آینده منتقل و در طول تاریخ بازآفرینی همچنین موجب شکل‌گیری حس هویت و ترویج تنوع فرهنگ بشری می‌شود.

مدیرکل ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی با بیان اینکه میراث فرهنگی ناملوس در سه فهرست‌ معرف، نیازمند پاسداری فوری و اقدامات پاسدارانه خوب جای می‌گیرند، بر اهمیت تعاملات بین بخشی و فعالیت سایر دستگاه‌ها در راستای آموزش، معرفی و استفاده از ظرفیت‌های میراث‌فرهنگی ناملموس به‌عنوان دغدغه‌ای مهم اشاره کرد و افزود: تا کنون ۲۴ میراث‌فرهنگی ناملموس ایران به ثبت جهانی رسیده است که ۲۱ عنصر در فهرست معرف، دوعنصر نقالی و لنج‌سازی در فهرست اقدامات پاسدارانه فوری همچنین هنر خوشنویسی در فهرست اقدامات پاسدارای خوب قرار دارند.

ایزدی به ثبت جهانی هنر تذهیب، افطار و جشن سده که اخیر صورت گرفت اشاره و بر ضرورت کمک و همکاری وزارت آموزش و پروش، وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی، و سایر مجموعه‌های فرهنگی در راستای معرفی و فراموش نشدن این عناصر تاکید کرد و افزود: خاستگاه هنر تذهیب ایران است و باید نسل به نسل منتقل شود. تربیت نسلی هنرمند و توانمند که میراث‌دار این هنر ارزشمند باشند مستلزم حمایت و تشریک مساعی سایر دستگاه‌ها است.

او همچنین به ارزش‌های انسانی افطاری علاوه بر جنبه مذهبی آن و جشن سده به‌عنوان فرهنگی از ایران باستان اشاره وثبت جهان این عناصر را حائزاهمیت دانست.

مدیرکل ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی با ابراز امیدواری از ادامه‌دار بودن روند روبه رشد ثبت جهانی میراث ناملموس و ارتقا از رتبه پنجم جهان به رفع دغدغه‌های مربوط به لنج‌سازی توسط دولت و ادامه‌ حیات این هنر ارزشمند اشاره کرد.

استفاده از ظرفیت قدرت نرم میراث‌فرهنگی

در ادامه این نشست آتوسا مومنی به استفاده از ظرفیت قدرت نرم میراث‌فرهنگی ناملموس اشاره کرد و ‌افزود: ایران همیشه سردمدار صلح، خوبی و شادمانی برای تمامی اقوام بوده و تنوع فرهنگی و همزیستی مسالمت‌آمیز از افتخارات این جغرافیا است.

او با بیان اینکه ما ملتی تاریخ مند و هویت مند هستیم میراث‌فرهنگی ناملموس را با توجه به ایجاد تعادل بین انسان، منابع و طبیعت دارای ظرفیت‌هایی در راستای ایجاد تبادل اندیشه و تجربه زیستی در مسیر توسعه پایدار و صلح جهانی عنوان کرد.

رئیس مرکز میراث ناملموس استفاده از میراث‌فرهنگی ناملموس را فرصتی مناسب در دیپلماسی فرهنگی، فرصت‌سازی و بهبود فهم فرهنگ‌ سایر کشورها و ‌تضمینی برای اقتصاد معیشتی پایدار، تبادل تجربه و وفاق اجتماعی بیشتر  از طریق احصا تفاوت‌ها و رسیدن به شباهت‌ها دانست.

مومنی با بیان اینکه رقابت فرهنگی می‌تواند به عنوان رقابتی کلیدی در جهان مطرح شود، ادامه داد: رقابت فرهنگی شاه کلیدی برای به ظهور رساندن تمامی تجربیات زیسته انسان در طول تاریخ و ‌رسیدن آن جامعه به توسعه پایدار است.

او به تفاوت رقابت فرهنگی با دیگر انواع رقابت‌ اشاره کرد و افزود: رقابت فرهنگی به معنای پیشی گرفتن و سود بیشتر نیست، تنها به معنای تلاش برای حفظ و ارائه آن به‌عنوان راهبردی به دنیا است. قدرت نرم میراث‌فرهنگی ناملموس می‌تواند شکل‌دهنده تمامی روایت‌ها و سیاست‌های ما در دنیا باشد.

استحکام هویت ملی از طریق میراث ناملموس/ ثبت جهانی عناصری که ظرفیت شبکه‌سازی دارند

علیرضا حسن‌زاده از ابوریحان بیرونی به‌عنوان نخستین مردم‌شناس جهان که از پیشگامان مطالعه در حوزه میراث فرهنگی ناملموس بوده، نام ‌برد.

او با اشاره به اهمیت همبستگی به مثابه سرمایه اجتماعی بر ضرورت استفاده از میراث‌فرهنگی ناملموس در مستحکم کردن هویت ملی و تصویرسازی از فرهنگ و تمدن ایران تاکید کرد.

رئیس پژوهشکده مردم‌شناسی ادامه داد: میراث ناملموس در شکل‌دهی تصویر یک ملت قدرت بالایی دارد که در سیاست گذاری‌های فرهنگی کشور باید مورد توجه قرار گیرد. این موضوع نباید محدود به وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شود و همه دستگاه ها باید کنار یکدیگر قرار گیرند.

حسن‌زاده با بیان اینکه اقتصاد گردشگری بدون اقتصاد میراث معنی ندارد، افزود: اگر بنایی محتوای ناملموس نداشته باشد و روایت‌هایش فراموش شود هاله معنایی‌اش را از دست خواهد داد.

او میراث‌ناملموس را پلی بین ‌ایران و کشورهای ایران فرهنگی دارای اشتراکات فرهنگی ‌وتمدنی دانست و بر استفاده از ظرفیت عناصری که ظرفیت شبکه‌سازی دارند مانند تیرگان، نوروز تابستانی و مهرگان همچنین توجه به مطالبات مردم در ثبت‌های جهانی تاکید کرد و افزود: میراث‌ ناملموس صرفا ثبت یک‌عنصر نیست بلکه موجب حس شادمانی، تعلق و افزایش یکپارچگی اجتماعی می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1402101800987

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha