شکوه ایران باستان، روایت زندگیِ مردمانِ یک تمدن

قدمت هر دو تمدن باستانی ایران و چین، بر کسی پوشیده نیست. همکاری و تاثیر تبادلات متقابل دو کشور بر مبنای ارزش‌های مشترک و منافع دو طرف در طول تاریخ همواره برقرار بوده است.

هادی میرزایی، مدیرکل موزه‌ها نوشت: به منظور افتتاح «نمایشگاه شکوه ایران باستان» در سرزمین کهن چین در معیت جناب آقای دکتر دارابی قائم مقام محترم وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور در پکن حضور یافتیم. روایت چگونگی عبور و مدیریت فراز و نشیب‌های زندگیِ مردمانِ یک تمدن را جز در آثار به جای مانده از آن‌ها نمی‌توان دید. آثار باستانی و تاریخی یک کشور، در سفری که به بلندای تاریخ داشته‌اند؛ همواره پیامِ یکتایی و منحصر به فرد بودن هویتِ فرهنگی را به همراه دارند. آثار و مفاهیم کهن یک سرزمین، صحنه یکتای هنرمندی آن سرزمین را به تصویر می‌کشند.

به عبارت دیگر، به رغم تغییرات بسیار که در عصر کنونیِ جهانی‌شدن با آن مواجهیم؛ فرهنگ ملت‌ها به عنوان بن‌مایۀ شکل‌گیری آثار و میراث فرهنگی ملموس و ناملموس، همواره سبب یکتا بودن و تمایز یافتگی هر ملت و تعریف‌کننده هویت هر ملت بوده است. لذا، حفظ تنوع فرهنگی به عنوان میراث مشترک بشریت یکی از الزامات در برابر کمرنگ شدن جلوه‌های بروز فرهنگ در هر مکان و اقلیمی در نتیجه جهانی شدن است.

در موقعیت دوگانه کنونی، از یک سو مواجهه با جهانی شدن، به ما می‌آموزد که فارغ از رویه حاکم بر جهان پس از جنگ جهانی دوم، فرهنگ‌های بشری را آنچنان که هستند محترم شماریم؛ و از سوی دیگر لزوم حفظ تنوع فرهنگی به ما می‌آموزد تا از جنگ، تبعیض و حذف ملت‌ و هویت یک قوم بپرهیزیم. موضوعی که در حال حاضر، در فاجعه نسل‌کشی غم‌انگیز در غزه و فلسطین شاهد آن هستیم. مبادلات فرهنگی کشورها، یکی از راهکارهای پیشگیری از چنین اتفاقات دهشتناکی است.

آن‌چه که در این مسیر می‌تواند مؤثر واقع‌شود، همکاری‌های بین‌المللی در چارچوب اجرای برنامه‌های فرهنگی آموزشی متقابل و انتقال تجارب دو جانبه و چندجانبه در زمینه‌های تخصصی و تقویت ظرفیت‌های تولید به شکل خلاقانه، است. با چنین رویکردی، برگزاری نمایشگاه‌های موزه‌ای مشترک؛ انتقال دانش و مهارت با به‌کارگیری شیوه‌های تشویقی مناسب و تبادل هنرمندان و کارشناسان کشورها می‌تواند موثر واقع شود.

قدمت هر دو تمدن باستانی ایران و چین، بر کسی پوشیده نیست. همکاری و تاثیر تبادلات متقابل دو کشور بر مبنای ارزش‌های مشترک و منافع دو طرف در طول تاریخ همواره برقرار بوده است. از جمله دو اثر اسطوره‌ای با روایت‌های بسیار مشابه در شاهنامه ایران و فُن شِن یِن ای چین. از آنجا که ترویج تفکر جهانی شدن سبب ترویج بیشتر فرهنگ کشورهای توسعه‌یافته به عنوان فرهنگ غالب می‌شود، اهمیت و معرفی مصادیق فرهنگی و میراث فرهنگی خرده فرهنگ‌ها و اقوام دو کشور می‌تواند یک برخورد استراتژیک با این مسئله باشد. بر این اساس، معرفی متقابل مصادیق و آثار فرهنگی دو کشور در قالب برگزاری نمایشگاه اقدامی موثر و هدفمند خواهد بود.

وزارت میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی ایران با راهبری و مدیریت 27 اثر ثبت میراث جهانی در قالب 106 اثر منفرد، 21 اثر میراث ناملموس ثبت جهانی شده، 829 موزه و بیش از 5 میلیون اثر منقول فرهنگی تاریخی، آمادگی دارد تا همکاری‌های دوستانه دو جانبه خود را در چارچوب قوانین ملی دو کشور و کنوانسیون‌های جهانی با کشور دوست، جمهوری خلق چین گسترش داده و گامی در راستای غنای فرهنگ دو کشور، معرفی و تبادلات فرهنگی دو جانبه ایفا نماید.

امید است این همکاری بتواند زمینه ارتقاء مبادلات فرهنگی انسانی را در جهان افزایش داده و سایر کشورهای هم‌پیمان نیز به این مسیر همکاری ملحق گردند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402102201256

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha