ساماندهی و ایجاد زیرساخت‌های گردشگری در محوطه تاریخی گندی‌شاپور

مدیر پایگاه ملی میراث‌فرهنگی و گردشگری ایوان کرخه از ساماندهی و ایجاد زیرساخت‌های مناسب گردشگری برای اولین بار در محوطه تاریخی گندی‌شاپور خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، یعقوب زلقی با اشاره به ایجاد، توسعه و بهسازی همه تابلوهای راهنما و معرفی آثار در محدوده پایگاه افزود: بهسازی و تعویض همه تجهیزات و شیرالات بهداشتی، درب‌ها، نمای داخلی و بیرونی و...، چهار چشمه سرویس‌های بهداشتی و دو چشمه فرنگی از جمله اقدامات انجام شده است.

مدیر پایگاه ملی میراث‌فرهنگی و گردشگری ایوان کرخه گفت: ایجاد پیاده‌رو از درب ورودی تا آرامگاه، ایجاد جداکننده جاده، بهسازی و شن‌ریزی جاده از درب ورودی تا آرامگاه، روشنایی و نورپردازی کامل ساختمان اداری و همه فضای داخلی، بیرونی و گنبد آرامگاه، بهسازی محیط داخلی و بیرونی شامل درب ورودی، تعویض آجرفرش‌های معیوب، بهسازی کامل ساختمان اداری، رنگ‌آمیزی همه درب‌ها و پنجره‌های فضای پایگاه و پیرامون از جمله دیگر اقدامات است.

او همچنین افزود: ایجاد و توسعه فضای سبز و ایجاد پارکینگ یک‌هکتاری و محصور کردن آن با سیم‌بکسل از دیگر اقدامات شاخص اخیر در این پایگاه است.

زلقی با توجه به اقدامات حفاظتی، مرمتی و ایجاد زیرساخت‌های گردشگری انجام‌شده در محوطه تاریخی گندی‌شاپور افزود: ایجاد و توسعه مبلمان محیطی شامل نصب بیش از ۳۰ عدد صندلی، نیمکت استراحتگاهی، گلدان، سطل زباله با طرح سنتی در محوطه و محیط پیرامونی آرامگاه یعقوب لیث صفاری، ایجاد ایزوگام سقف ساختمان مورد اشاره و سرویس‌های بهداشتی، تهیه و نصب کانکس نگهبانی، ایجاد، تکمیل و راه‌اندازی انشعابات، آب شرب آرامگاه، مکان اداری و فضای سبز، ایجاد و راه‌اندازی کامل حما،  نصب آب سردکن، ایجاد برق‌کشی، روشنایی و نورپرداری کامل ساختمان اداری و پیرامون آرامگاه، ایجاد سرمایش و گرمایش مکان پایگاه و آرامگاه، تعمیر و نوسازی کامل تجهیزات و تأسیسات کارگاهی، نوسازی، تعمیر و توسعه تابلوهای راهنما به منظور تسهیل در هدایت گردشگران  به محوطه و نیز نصب ۱۰ عدد تابلو دو زبانه شامل معرفی و راهنمای آثار تاریخی در محوطه و آرامگاه از جمله اقدامات انجام شده در راستای ایجاد  وبهسازی زیرساخت‌های گردشگری منطقه است.

او با اشاره به ثبت دانشگاه گندی‌شاپور به‌عنوان قدیمی‌ترین مرکز دانشگاهی دنیای باستان، اظهار کرد: گندی‌شاپور از منظر فرهنگی (تولید علم و دانش)، در سال ۲۰۱۷ در فهرست رویدادهای جهانی یونسکو ثبت شد.

مدیر پایگاه ملی میراث‌فرهنگی و گردشگری ایوان کرخه افزود: از همین‌رو باتوجه به اهمیت این شهر علمی، دانشگاه و ضرورت احیای آن، اسفندماه سال جاری چهارمین کنگره بین‌المللی گندی‌شاپور به میزبانی دانشگاه جندی‌شاپور باحضور پژوهشگران داخلی و بین‌المللی در دانشگاه جندی‌شاپور دزفول برگزار می‌شود.

او با بیان این‌که پژوهشگرانی از کشورهای مختلف جهان به صورت حضوری و مجازی در این کنگره دو روزه ایراد سخنرانی خواهند کرد اضافه کرد: سه پیش‌همایش در شهرهای دزفول، تهران و زاهدان  تا قبل از برگزاری کنگره برگزار خواهد شد.

زلقی عنوان کرد: در روز دوم این کنگره ضمن بازدید میدانی مدعوین همایش، نمایشگاه‌های صنایع‌دستی، گردشگری، طبخ غذاهای محلی و...  در محل آرامگاه یعقوب لیث صفاری (احیاگر زبان فارسی) برگزار خواهد شد

محوطه تاریخی گندی‌شاپور در ۲۴ شهریورماه ۱۳۱۰ در فهرست آثارملی کشور ثبت شد. آرامگاه یعقوب لیث صفاری که به شماره ۲۵۵۰ سال ۱۳۸۷ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است نیز در عرصه تاریخی گندی‌شاپور واقع شده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402102301344

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha