مقابر چهل‌اختران قم، قطب چهارم زیارتی کشور است

مدیرعامل سازمان نوسازی و زیباسازی اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س) گفت: مقابر چهل‌اختران شهر قم، قطب چهارم زیارتی کشور است و بهسازی این محله با رویکرد فرهنگی در دستور کار شهرداری قم قرار گرفته است.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم، علیرضا خاکی، با اشاره به پیگیری تکمیل تملک در طرح بهسازی محله چهل‌‎اختران شهر قم افزود: بعضی تملکات این طرح و همچنین ساخت ۱۶ متری پشتیبان این محله از گذشته وجود دارد و در صورتی که اجرای طرح معبر ۱۶ متری چهل‌اختران قابل انجام نباشد، باید با تغییر رویکرد، پلاک‌های تملک شده را به فضاهای خدماتی تبدیل کنیم.

مدیرعامل سازمان نوسازی و زیباسازی اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س) اظهار کرد: باقیمانده تملکاتی که مربوط به گذشته است، به همراه یک تملک دیگر برای احداث فضای سبز، فضاهای ورزشی و فرهنگی در محله چهل‌اختران پیش‌بینی ‌شده است.

تملک خانه تاریخی توکلی

او گفت: یکی از اقدام‌هایی که در حال پیگیری هستیم، تملک خانه تاریخی توکلی برای ساخت موزه عاشورا است که سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قم نیز در این امر مشارکت دارد و این کار به بهسازی محله چهل‌اختران کمک می‌کند.

خاکی با بیان اینکه تسهیل زیارت در امامزاده چهل‌اختران(ع) اقدامی فرهنگی است، خاطرنشان کرد: از این امامزاده(ع) به عنوان حرم چهارم ایران یاد می‌شود، بنابراین ماهیت طرح فرهنگی است.

او با اشاره به لزوم مشارکت دستگاه‌های استانی برای تکمیل طرح چهل‌اختران تصریح کرد: طرح مذکور، بزرگ‌ترین طرح فرهنگی و عمرانی شهر قم بوده و در هیچ حوزه، طرحی با این مقیاس وجود نداشته است.

امامزاده موسی مُبَرْقَع(ع) فرزند بلافصل امام جواد(ع) -نهمین امام شیعیان- یکی از امامزادگان واجب التعظیم مشهور استان قم است. حرم مطهر حضرت موسی مبرقع(ع) در شهر قم، خیابان آیت‌الله طالقانی (آذر) قرار دارد و پس از بارگاه ملکوتی حضرت فاطمه معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران، بقعه امامزاده موسی مبرقع(ع) شاخص‌ترین مکان زیارتی قم است.

منطقه‌ای که بقعه امامزاده موسی مبرقع(ع) در آن واقع شده به چهل اختران نیز معروف است، چرا که پیکر مطهر ۴۰ امامزاده(ع) در کنار یکدیگر در این مکان دفن شدند، از این‌رو این مکان مذهبی محل رجوع بسیاری از شیعیان داخل و خارج از ایران است.

قدمت مجموعه بناهای چهل اختران به قرن ۹ هجری قمری باز می‌گردد و با شماره ۹۶۵ در وزارتخانه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به ثبت رسیده است.

حضرت موسی مبرقع(ع) در سال ۲۱۴ هجری قمری در مدینه (یثرب) به دنیا آمد و در ۲۲ ربیع‌الثانی سال ۲۹۶ هجری قمری در قم وفات یافت. آن حضرت(ع) از جمله محدثان بزرگ تاریخ تشیع به شمار می‌آید و از قول ایشان روایت‌های متعددی در کتاب‌های حدیثی وجود دارد.

۴۴۴ امامزاده(ع) در ۹۴ بقعه در قم مدفون هستند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402102401369

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha