پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری و ایکوموس ایران تفاهم‌نامه همکاری امضاء کردند

پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری و موسسه فرهنگی ایکوموس ایران با هدف انجام همکاری‌های نظامند مشترک پژوهشی تفاهم‌نامه همکاری علمی-پژوهشی امضاء کردند.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، شناسایی و بهره‌برداری از ظرفیت‌های علمی و تحقیقاتی موجود در کشور برای توسعه امر پژوهش و تولید علم، تقویت ارتباط میان نهادها، موسسات علمی و پژوهشی، استفاده از ظرفیت‌ها و امکانات یکدیگر موجب تسریع در روند دستیابی به اهداف علمی و فرهنگی کشور خواهد بود.در همین راستا این تفاهم‌نامه به امضای مصطفی ده‌پهلوان رییس پژوهشگاه و مهدی حجت رییس موسسه فرهنگی ایکوموس ایران رسید.

هدف از انعقاد این تفاهم‌نامه گسترش همکاری‌های علمی و پژوهشی میان طرف‌ها در تمامی زمینه‌های علمی مورد علاقه و توافق، با در نظر گرفتن تمامی امکانات علمی، آزمایشگاهی، فنی و اعتباری آنها است.

بر اساس این تفاهم‌نامه طرف‌ها نسبت به انجام همکاری‌های نظامند مشترک پژوهشی در حوزه‌های علوم محیطی، معماری، حفاظت و مرمت، ابنیه و بافت‌های تاریخی-فرهنگی، زبان‌شناسی، باستان‌شناسی و مطالعات میان‌رشته‌ای مرتبط اقدام خواهند کرد.

در حاشیه امضای این تفاهم‌نامه مشترک، مهدی حجت رییس موسسه فرهنگی ایکوموس ایران شعار ایکوموس ایران را ارتقای سطح علاقه مردم ایران به میراث‌فرهنگی خواند و گفت: ما باید از امور مردم شروع کنیم، صور مختلف آن را مورد شناسایی قرار دهیم تا اینکه این آشنایی، علاقه و فهم نسبت به میراث‌فرهنگی ارتقاء یابد.

او افزود: اگر در کشوری کسی بخواهد جسارتی به آثار تاریخی بکند مردم اعتراض می‌کنند زیرا که از کودکی حفاظت از میراث‌فرهنگی را آموخته‌اند اما ما متأسفانه در کشورمان این را نداریم که نشان از کم‌کاری ما دارد.

حجت تصریح‌کرد: در ایکوموس ایران گروه‌های مختلف نظیر گروه کودک، رسانه، و ... را در این زمینه فعال کردیم که در حال مطالعه و تحقیق بر روی موضوعات این حوزه‌ها هستند.

رییس موسسه فرهنگی ایکوموس ایران، مردمی کردن میراث‌فرهنگی را مقوله بزرگی خواند که یک توجیه 10-20 ساله است و به این زودی تحقق پیدا نمی‌کند.

او با تأکید بر این نکته که باید در کنار بازدیدها مفاهیم میراث‌فرهنگی منتقل شوند اظهارکرد: ارزش‌های میراث‌فرهنگی درکنار بازدیدهایی که توسط توریست‌های داخلی و خارجی  صورت می‌گیرد، باید منتقل شوند و بازدید تنها از یک موزه، محوطه و اثر تاریخی تأثیری در انتقال و حفظ ارزش‌های میراثی ندارد.باید محتوای قابل قبولی داشته باشیم که بتوانیم آن را در از طریق کتب درسی، رسانه و ... منتقل کنیم.

حجت با اشاره به پیگیری و علاقه قابل توجه جوانان به حوزه میراث‌فرهنگی گفت: حالا که این آگاهی از میراث‌فرهنگی پیش آمده باید تلاش کنیم که آن را در راه مناسب هدایت کنیم.

در ادامه مصطفی ده‌پهلوان رییس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری گفت: تنها راه حفاظت از میراث فرهنگی یک کشور مردمی کردن آن است و چقدر خوب که جوان‌ها تربیت شوند برای قدم گذاشتن در این راه و ما میراث‌فرهنگی را به آنها بسپاریم.

او با اشاره به فعالیت‌های قابل قبول و گسترده سازمان‌های مردم نهاد در شهرهای مختلف ایران نظیر خرانق، دامغان و ... که بخوبی در حال انجام است تصریح‌کرد: اگر بتوانیم سازمان‌های مردم نهاد را در شهرهای کوچک که خط مقدم حفاظت از میراث‌فرهنگی هستند فعال کنیم در کاهش سطح تخریبات بسیار موثر خواهیم بود.

رییس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری با اشاره به اینکه تخریب‌هایی که امروز صورت می‌گیرد بسیار زیاد و گسترده است و باید کاری انجام دهیم گفت: در حوزه کودکان و نوجوان، آموزش و پرورش، موزه، رسانه، فضای مجازی، تولید محتوا،  ارتقای سطح آگاهی، زیست باستان‌شناسی فعالیت‌های خوبی در حال شکل‌گیری است که باید تداوم یابد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402102401394

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha