«شکوه ایران باستان»، تکرار یک تجربه موفق

شاید مهم‌ترین تدبیر در اجرایی شدن تغییر نگرش کشورمان گردشگری ورودی، نگاه به بازار گردشگری چین با عنایت به مشترکات بسیار فرهنگی دو کشور و برگزاری نمایشگاه آثار شاخص فرهنگی در کشور چین باشد.

بهروز عمرانی، رئیس اسبق پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به بهانه برپایی نمایشگاه «شکوه ایران باستان» در چین نوشت: نمایشگاه 7هزار سال هنر ایران مشتمل بر ۱۷۸ شیء ارزشمند هنر، فرهنگ و تمدن ایران باستان تا آغاز دوران اسلامی، پاییز ۱۳۷۹ از ایران خارج شد. نخستین نمایشگاه در آبان همان سال در موزه تاریخ هنر وین به نمایش درآمد. نمایشگاه هفت هزار سال هنر ایران در اتریش سبب شد تا کشورهای دیگر نیز همچون آلمان، بلژیک، اسپانیا، کرواسی و پرتغال خواهان برگزاری این نمایشگاه در کشورشان شوند. و نهایتاً این آثار خرداد ۱۳۸۴ به کشور بازگشت.

موزه ملی ایران پیش از این هم نمایشگاه‌هایی را در چین برگزار کرده بود. سال ۱۳۹۱ حدود ۱۰ اثر برگزیده از موزه ملی ایران به موزه شانگهای چین امانت داده شد تا در شصتمین سال تأسیس این موزه، در کنار ۹۰ سفال تاریخی از کشورهای آمریکا، ترکیه، انگلستان و ایتالیا به نمایش گذاشته شود. سال ۱۳۹۸ نیز در نمایشگاهی با عنوان «شکوه تمدن‌های آسیا»، مشترک با ۲۱ کشور از جمله افغانستان، پاکستان، ارمنستان، هند، اردن، تاجیکستان، مغولستان، ترکمنستان، میانمار، سریلانکا، آذربایجان، لبنان، امارات متحده عربی، کامبوج، ژاپن، عربستان سعودی، مالزی، سنگاپور و لائوس از قاره آسیا و یونان و مصر از قاره‌های اروپا و آفریقا، چند شیء تاریخی را موزه ملی برای نمایش به پکن فرستاده بود و در همان سال، چند قلم شیء دیگر از موزه ملی ایران در شهر ممنوعه چین در نمایشگاهی با عنوان «دنیای لونگ چوان: سلادون لونگ چوان و جهانی شدن» به نمایش گذاشته شد.

موضوع مهم پس از ادغام سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و تشکیل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در سال ۱۳۹۸ انجام برنامه‌ریزی فی‌مابین معاونت‌های وزارت به منظور معرفی فرهنگ غنی کشورمان و جلب گردشگری ورودی متناسب با سیاستهای کلان کشور باشد.از آنجا که در سفر سال گذشته رییس محترم جمهور به کشور چین، برنامه اجرایی همکاری‌های گردشگری دو کشور بود که موضوعات مربوط به توسعه همکاری‌های گردشگری از طریق بخش‌های خصوصی دو کشور از مفاد اصلی آن بود به تصویب رسیده بود. در اسفند سال ۱۴۰۱ جمع ۲۸ نفره فعالان گردشگری کشور چین شامل تور اپراتورها، مدیران دفاتر خدمات مسافرتی و تعدادی اینفلوئنسر فضای مجازی در قالب تور آشناسازی به میزبانی دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی به ایران سفر کردند.

دولت ایران نیز در راستای افزایش گردشگران از چین، همواره تسهیل ورود گردشگران را در دستور کار خود داشته و بر همین اساس به صورت داوطلبانه روادید را برای ورود گردشگران چینی به صورت یکطرفه لغو و نیز پروازهای متعددی را به طور مستقیم به چین دایر کرد. به نظر چینی‌ها بیشترین درخواست برای سفر به ایران را ثبت کرده‌اند. گردشگری ایران به دنبال جذب ۵ درصد از نزدیک به ۱۸۰ میلیون گردشگر خروجی چین است. چینی‌ها بر اساس برنامه گردشگری دولتی به سفر می‌روند و دولتشان در تعیین این مسیر نقش دارد.

شاید مهم‌ترین تدبیر در اجرایی شدن این تغییر نگرش گردشگری ورودی، نگاه به بازار گردشگری چین با عنایت به مشترکات بسیار فرهنگی دو کشور و برگزاری نمایشگاه آثار شاخص فرهنگی در کشور چین باشد. ضمن آرزوی موفقیت برای دست‌اندرکاران، امید است تأثیرات برگزاری نمایشگاه آثار سه هزار ساله به طول روابط فرهنگی فی‌مابین و در امتداد جاده خراسان بزرگ یا ابریشم بتواند در معرفی فرهنگ غنی ایران و بهبود بیش از پیش صنعت گردشگری و هنرهای صناعی موثر واقع شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1402102501471

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha