آمادگی خراسان رضوی برای مرمت آثار تاریخی هرات افغانستان

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی برای ارائه خدمات درمانی به گردشگران سلامت افغانستانی و مشاوره و همکاری در زمینه ثبت، مرمت و حفظ و احیای آثار تاریخی هرات افغانستان اعلام آمادگی کرد.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، سید جواد موسوی در جلسه با هیئت افغانستانی در مشهد با بیان این مطلب گفت: استان خراسان رضوی با بیش از ۲ هزار اثر تاریخی ثبت شده در فهرست میراث ملی، تجربه خوبی در زمینه ثبت، حفاظت، مرمت و احیای آثار تاریخی دارد و می‌تواند این تجریبات را در اختیار برادران افغانستانی قرار دهد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی ادامه داد: در زمینه مواریث فرهنگی ملموس و ناملموس آمادگی داریم در قالب پرونده‌های مشترک برای ثبت جهانی آثار دوره تیموری اقدام کنیم.

او تاکید کرد: هرات را جدای از هویت تاریخی و فرهنگی خود نمی‌دانیم چرا که هرات نیز مانند نیشابور یکی از شهرهای خراسان بزرگ بوده که هم زبانی و هم فرهنگی این دو اقلیم نشان دهنده پیوند و همدلی آن‌هاست.

موسوی برای برگزاری هفته‌های فرهنگی و تسهیل حضور گردشگران و زائران اعلام آمادگی کرد و گفت: با توجه به فاصله کم مشهد از هرات و دسترسی آسان مردم، هم‌چنین هم زبانی و هم‌فرهنگی مردم هرات و مشهد، برنامه‌ریزی برای تسهیل حضور زائران و گردشگران سلامت در قالب تفاهم نامه‌ای انجام خواهد شد.

 همچنین محمدعلی توسلی مدیرکل امور رفاهی زائران استانداری خراسان رضوی گفت: مشهد و هرات را نمی توان از یکدیگر جدا کرد چرا که ارتباط تاریخی، فرهنگی، قلبی و عاطفی بین مردم این دو شهر وجود دارد.

او ادامه داد: آمادگی داریم زمینه حضور زائران هراتی را در مشهد فراهم کنیم و با توجه به ظرفیت‌های حوزه‌ درمانی مشهد شرایط زیارت و درمان توامان را تسهیل کنیم.

در این هیئت فرهنگی و گردشگری افغانستانی آمر گردشگری هرات، آمر حفظ آبدات تاریخی هرات، مدیر حفظ و مراقبت آبدات تاریخی هرات و مدیر مرمت آثار تاریخی هرات حضور داشتند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402102501477

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha