تهیه محافظ ابریشمی آنتی باکتریال از پیله‌های ضایعاتی/ محافظ برای حمل و نقل اشیای تاریخی

مجری طرح «تهیه محافظ ابریشمی آنتی باکتریالی از پیله‌های ضایعاتی» گفت: این محصول می‌تواند به عنوان محافظی در مرمت آثار باستانی، حفاظت از اوراق تاریخی، عروسک‌سازی، بسته‌بندی و حمل و نقل اشیای تاریخی و مکشوفه مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، سامرا سلیم‌پور آبکنار عضو هیأت علمی گروه پژوهشی هنرهای سنتی و مجری طرح «تهیه محافظ ابریشمی آنتی باکتریالی از پیله‌های ضایعاتی» در نشست تخصصی گزارش به همکار تصریح‌کرد: این پژوهش بر روی تهیه یک زمینه زیستی (Biosheet) با استفاده از مواد اولیه کاملاً طبیعی و با روشی کم هزینه متمرکز شده است. در مرحله نخست، یک محافظ ابریشمی با استفاده از پیله‌های ضایعاتی (رنگی، پوست نازک، دوتایی و سوراخ شده) و با کمک فرآیندهای صمغ‌زدایی (Degumming)، باز کردن (Opening) و تکمیلی (Finishing) تهیه شده است. پس از آن، بتاسایکلودکسترین (ß-CD) که یک نانوساختار کاملاً طبیعی، در دسترس و ارزان قیمت است به کمک ماده حد واسط طبیعی سیتریک اسید (CA) و به روش ساده و متداول «پد-پخت-خشک» به سطح بستر ابریشمی متصل شد.

او افزود: نهایتاً، روغن‌های گیاهی مستخرج از گیاهان دارویی ایرانی با نام‌های «آویشن شیرازی و درمنه» بر بستر ابریشمی مذکور بارگذاری شدند، ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که بستر ابریشمی اصلاح شده دارای خاصیت آنتی‌اکسیدانی و فعالیت ضدمیکروبی بسیار خوبی است. علاوه بر این، این بستر هیچ اثر منفی یا سمیتی بر روی سل لاین ورو (Vero cell line) نشان نمی‌دهد.

عضو هیأت علمی گروه پژوهشی هنرهای سنتی اظهار کرد:  به نظر می‌رسد این بستر طبیعی، غیر سمی، ارزان‌قیمت و زیست‌تخریب‌پذیر گزینه مناسبی برای کاربردهایی نظیر: بسته‌بندی مواد غذایی، تهیه زخم‌پوش، پانسمان، لباس‌های بیمارستانی، سیستم‌های دارورسانی، معطرسازی، ضد تعریق، دافع حشرات ... باشد. همچنین، این محصول می‌تواند به عنوان بستر محافظتی در مرمت آثار باستانی، حفاظت از اوراق تاریخی، عروسک‌سازی، بسته‌بندی و حمل و نقل اشیاء تاریخی و مکشوفه مورد استفاده قرار گیرد.

این پژوهش مربوط به دوره فرصت مطالعاتی سامرا سلیم‌پور آبکنار عضو هیات علمی گروه پژوهشی هنرهای سنتی است که در یک همکاری مشترک با پژوهشکده مواد و فنآوری‌های پیشرفته دانشگاه صنعتی امیرکبیر اجرا و نتایج این پژوهش نیز در سال ۲۰۲۳ میلادی در قالب مقاله‌ای ISI در مجله بین‌المللی Fibers and Polymers به چاپ رسیده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402102601566

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha