آغاز بام‌سازی، مرمت و احیاء بادگیرهای خانه تاریخی شریفی رشتخوار

مسول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی رشتخوار از آغاز بام سازی، مرمت و احیاء بادگیرهای خانه تاریخی شریفی این شهرستان خبر داد.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی استان خراسان رضوی، کاظم کامیاب با اعلام این خبر افزود: این عملیات مرمتی شامل سبک سازی و کاهگل کشی پوشش تمامی سقفها و مرمت،احیاء و بازسازی بادگیرهای ضلع جنوبی و اصلاح شیب بندی در ضلع جنوبی است.

مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی رشتخوار ادامه داد: این مرحله از مرمت و احیاء با مشارکت مالک و اداره میراث‌فرهنگی توسط مرمتگران میراث فرهنگی بیش از یک ماه به طول خواهد انجامید.

او تصریح کرد: در فاز نخست مرمت این خانه تاریخی، ساباط ورودی، دیوارها و طاق نماهای ضلع شرقی آن مرمت و احیاء شده است.

کامیاب اظهار کرد: خانه تاریخی شریفی در بافت فرهنگی و تاریخی شهر رشتخوار و در کنار خانه تاریخی قرائی قرار دارد.

مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی رشتخوار افزود: این خانه تاریخی با مساحت بیش از ۱۲۰۰مترمربع از دو قسمت با دیوارهای خشتی و سقف های گنبدی ساخته شده است که در قسمت جنوبی شاه نشین تابستانی با ۸ اتاق و ۳ بادگیر، فضای روشنک، حوض سنگی و فضای اصطبل و مطبخ ایجاد شده است و در قسمت شمالی شاه نشین زمستانی با ۵ اتاق، دارای شومینه‌هایی با گچ بری‌های زیبا و سنگ‌های حجاری شده با نقوش گیاهی و جانوری است و دو ضلع شرقی و غربی این اثر با طاق نماهایی هلالی شکل ساخته شده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402102701637

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha