ایران و افعانستان می‌توانند در زمینه هنرهای سنتی و صنایع دستی الگو باشند

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور گفت: ایران و افغانستان به عنوان بخشی از وارثان تمدن غنی ایران و خراسان فرهنگی می‌توانند الگو و راهبر برای تعامل، همکاری و هم افزایی در حوزه‌های گوناگون باشند.

به گزارش خبرنگار میراث آریا، مریم جلالی معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور شامگاه سه شنبه 26 دی ماه 1402 در جمع اندیشمندانی از ایران و افغانستان با بیان اینکه 2 کشور به عنوان بخشی از وارثان تمدن غنی ایرانی و خراسان فرهنگی می‌توانند الگو و راهبر برای تعامل، همکاری و هم افزایی در حوزه‌های گوناگون باشند، گفت: از جمله مواردی که می توان تعامل و هم افزایی کرد در زمینه صنایع‌دستی و دست‌سازهای از دل برآمده‌ مردمان تمدن‌ساز و فرهنگ‌پرور این منطقه است که ثمره و میوه تجلی این پیوستار فرهنگی هستند.

او افزود: واژه‌ها و اماکنی مانند تهران، هرات، خراسان، ایران زمین، افغانستان و جمهوری اسلامی ایران را چگونه می‌توان با یکدیگر پیوند داد؟ شهرهای قدیمی و جدید، تمدن قدیم و دولت‌های مدرن، اندیشمندان و سیاستمداران، مرزهای جغرافیایی و سرنوشت مشترک ملت‌های منطقه، چه گفتمانی می‌تواند این مولفه‌های رنگارنگ را معنی و تفسیر کند؟ گذشته مشترک، امروز هم سرنوشت و آینده مردمان این سرزمین‌ها را چگونه می‌توان با یکدیگر پیوند داد؟ 

جلالی با بیان اینکه پاسخ‌های گوناگونی برای این پرسش وجود دارد، تصریح کرد: یکی از آن‌ها می‌تواند، مفهوم و گفتمان «ایران شهر» و «هرات جان» باشد، فرصت خوبی است برای گفت و گو درباره چیستی «ایران شهر». 

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور با بیان اینکه ویژگی‌ بارز دیگر ایران شهر را باید در فرا قومی و فرازبانی و فرا منطقه‌ای آن جستجو کرد، گفت: زبان فارسی به عنوان ستون اصلی این تمدن، توانست از کاشمر تا آلبانی گروه‌های گوناگون را مانند نخ تسبیح به هم وصل کند. بر عکس زبان‌های دیگر که زبان امپراتورها بودند، زبان فارسی به عنوان یک‌زبان تمدنی با جذابیت خود را جهانی کرد. شکرشکن‌ شوند همه طوطیان هند از این قند پارسی که به بنگاله می‌رود.  

او ادامه داد: هرات آیینه‌ای از ایران شهر بود. گوهرشاد بیگم، بانوی‌توانایی که امپراتوری تیموریان را به «مدنیت تیموری» تغییر مسیر داد. مسجد گوهر شاد در حرم مقدس امام رضا (ع) یکی از یادگارهای این بانوی فرهیخته است. علیشیر نوایی وزیر خردمند شاهرخ، همزمان از شاعران برجسته فارسی زبان ازبکی است.  

جلالی با تاکید بر اینکه مکتب هنری هرات، الهام بخش و مکمل  مکتب‌های هنری تبریز و اصفهان می‌شود، گفت: آیت الله محمد کاظم خراسانی معروف‌به آخوند خراسانی، فردی که فقه تشیع را دگرگون کرد، یکی دیگر از استوانه‌های علمی هرات است.  

انتهای پیام/

کد خبر 1402102701671

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha