نقش پررنگ رونق گردشگری ورزشی در تحول اقتصادی

گردشگری ورزشی یکی از بزرگترین و متنوع‌ترین صنایع گردشگری در دنیا است که می‌تواند به تحول اقتصادی منجر شود. این نوع از گردشگری در استان البرز نیز از ظرفیت‌های بسیاری برخوردار است.

تیمور خاوند، کارشناس گردشگری اداره کل میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی استان البرز در سادداشتی نوشت: در حال حاضر گردشگری ورزشی یکی از بزرگترین و متنوع‌ترین صنایع گردشگری در دنیا به شمار می‌آید و کارشناسان امر، این صنعت را منبع اصلی در اشاعه فرهنگ ملل، اشتغال زایی، رشد اقتصادی و توسعه زیرساخت‌ها می‌دانند.

گردشگری ورزشی را با عنوان "مسافرت از محل اقامت به مکانی دیگر"، با هدف انجام فعالیت‌های ورزشی برای پر کردن اوقات فراغت، شرکت در یک فعالیت ورزشی رقابتی، تماشای فعالیت‌های ورزشی و شرکت در رویدادهای ورزشی تعریف می‌کنند.   

این نوع از گردشگری در استان البرز نیز از ظرفیت‌های بسیاری برخوردار است. پیست دیزین، یکی از شناخته شده‌ترین جاذبه‌های ورزشی استان، در فصل زمستان میزبان گردشگران زیادی است که علاقه‌مند به اسکی روی برف هستند. علاوه بر آن این پیست در فصل تابستان نیز علاقه‌مندان به اسکی روی چمن را به خود جذب می‌کند.

رودخانه کرج یکی از بهترین رودخانه‌های مناسب ورزش رفتینگ است و سابقه میزبانی این مسابقات در البرز نیز در گذشته وجود دارد.

کوه‌ها و صخره‌های این استان شرایط خوبی را برای کوهنوردی و ورزش‌هایی چون صخره‌نوردی فراهم کرده است؛ علاوه بر آن آبشار خور که در فصل زمستان یخ می‌بندد فرصتی مناسب برای ورزشکاران رشته یخنوردی فراهم می‌کند.

وجود باشگاه‌های بسیارخوب سوارکاری در استان البرز، روستاهای بکر و زیبا که هر کدام رسوم، ورزش و بازی‌های محلی و قدیمی خود را دارند از دیگر موضوعاتی است که برنامه‌ریزی برای توسعه آن‌ها می‌تواند گردشگران زیادی را که به جاذبه های روستا علاقه‌مند هستند به اینجا بیاورد.

به طور کلی مزیت‌های گردشگری ورزشی به قدری است که توجه ویژه به این موضوع و ایجاد زیرساخت‌ها و برنامه ریزی برای آن می‌تواند تحولی در اقتصاد گردشگری استان ایجاد کند و این موضوعات در سرتاسر جهان به اثبات رسیده است.

 جذب گردشگران ورزشی در مناطق مختلف مستلزم وجود جاذبه‌های گردشگری به عنوان یکی از ارکان کلیدی این صنعت در مقصد هستند. از منظر جغرافیایی مکان، موقعیت و محیط مناسب از جمله پتانسیل‌ها و پایه‌های اصلی توسعه گردشگری ورزشی هستند. در واقع جاذبه‌های گردشگری ورزشی، مقاصدی هستند که مواردی مربوط به ورزش را برای تماشای گردشگران مهیا می‌کنند.

جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی منشأ اصلی جذب گردشگران هستند. جاذبه‌های طبیعی در هر مقصد (ساحل دریا، رودخانه، پارک‌ها، زمین‌های اسکی، گلف، تنیس و ...) اغلب اولین موضوعی است که توجه گردشگران را به خود جلب می کند. جاذبه‌های فرهنگی نظیر ورزش‌های سنتی و باستانی در یک مقصد نیز به عنوان یکی از عوامل مهم جذب گردشگر در هر منطقه به شمار می‌آیند.

به عنوان مثال مکان‌هایی مانند ساختمان بین‌المللی بیسبال در نیویورک، ساختمان بین‌المللی هاکی در تورنتو کانادا، موزه ملی ورزش در ملبورن استرالیا، موزه فوتبال در زوریخ و ... هر کدام روزانه تعداد زیادی گردشگر و بازدیدکننده را به خود جذب می‌کنند.

اردوگاه‌های تفریحی- ورزشی یکی از جاذبه‌های این نوع گردشگری است که خدمات و ورزش‌های این مکان‌ها اغلب در محیط‌های باز انجام می‌شود و شامل ماساژ، گلف، تنیس، ورزش‌های آبی و برفی است. این گونه اردوگاه‌ها باید در مکان‌های مستعد ایجاد شود تا علاوه بر جذابیت‌های محلی، محیط هم در جذابیت آن‌ها تاثیرگذار باشد.  

تورهای گردشگری ورزشی

همچنین برگزاری تورهای گردشگری ورزشی، گردشگران بسیاری را به رویدادهای ورزشی مورد علاقه‌شان، جذب می‌کند. این گونه تورها بر اساس نوع فعالیت‌شان، در ارائه هتل و امکانات می‌توانند به صورت خودگردان یا سازمان یافته باشند. در این تورها افراد در طول مدت اقامت از موزه‌های ورزشی و استادیوم‌ها دیدن می‌کنند. به طور کلی خدمات تورهای گردشگری ورزشی شامل بازدید از یک یا چند جاذبه ورزشی در چند روز معین، بازدید از جاذبه‌ها و رویدادهای مهم ورزشی به صورت توأمان، حضور در تعداد خاصی از رویدادهای مهم ورزشی، مشارکت در کنفرانس‌ها، کارگاه‌ها و کلینیک‌ها و مجامع ورزشی و حضور در یک رویداد ورزشی مهم همراه با بازدید از یک منطقه با ویژگی‌های طبیعی خاص که سبب جذابیت و زیبایی یا به دلایل طبیعی توسط گردشگران انتخاب می‌شود.  

گردشگری آبی

همچنین گردش‌های آبی که به سفر با کشتی و قایق های خاص اشاره دارد، فعالیت ورزشی به عنوان راهبرد اصلی این کسب و کار مد نظر است. استفاده از مهارت‌های آبی برای فعالیت‌های ورزشی مانند قایقرانی با قایق بادبانی، رفتینگ در رودخانه‌ها و ... جنبه مهم این نوع گردشگری است.  

رویدادهای گردشگری ورزشی

مسابقات و رویدادهای ورزشی ملی و بین‌المللی به دلیل تنوع و گستردگی فعالیت به صورت بالقوه موجب جذب تعداد زیادی گردشگر می‌شوند. رویدادهای ورزشی مانند جام‌جهانی، بازی‌های المپیک، مسابقات جام ملت‌های فوتبال در قاره‌ها، بازی‌های آسیایی و ... تعداد قابل توجهی گردشگر را به خود جذب می‌کنند. میزبانی رویدادهای بزرگ گردشگری ورزشی مستلزم هزینه های هنگفتی است که ضمن تقویت زیرساخت های منطقه باعث رشد اقتصادی و افزایش اشتغال در مقصد می‌شود.  

از این‌رو با توجه به گستردگی فعالیت‌های گردشگری ورزشی به عنوان یکی از شاخص ترین، متنوع‌ترین و مهم‌ترین نوع گردشگری در عصر حاضر، کشورهای پیشرو در صنعت گردشگری در تلاشند تا با تدوین استراتژی‌های مختلف بیشترین بهره‌برداری را از این صنعت بزرگ و درآمدزا کسب کنند. در کشور ایران نیز از سالیان دور این نوع از گردشگری به دلیل وجود تنوع جاذبه‌ها و ظرفیت‌های گردشگری، علاقه‌مندان زیادی داشته و با توجه به رویکرد سیاست گذاران توسعه گردشگری کشور، امیدواریم در آینده نزدیک ضمن ساماندهی فضاهای گردشگری ورزشی تسهیلات ویژه‌ای در این حوزه برای سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان این حوزه داده شود.  

انتهای پیام/

کد خبر 1402102801717

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha