پایان عملیات مرمت مسجد جامع کاشان

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کاشان از پایان عملیات مرمت قسمت‌های آسیب‌دیده مسجد جامع این شهر خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان، احمد دانایی نیا امروز ۲۸ دی‌ماه با اعلام این مطلب گفت: مسجد جامع تاریخی کاشان که به‌عنوان سومین مسجد مناره دار تاریخی ایران شناخته می‌شود بااعتباری بالغ‌بر ۳ میلیارد و ۳۵۰ میلیون ریال و از محل اعتبارات ملی مرمت شد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کاشان ادامه داد: این عملیات مرمتی شامل نماسازی بیرونی‌ با مصالح سنتی، تراشیدن اندود کاه‌گل فرسوده، اجرای اندود کاه‌گل در جداره خارجی ضلع جنوبی، اجرای آب‌چکان بام و شمشه‌گیری قاب پنجره‌ها بود که در این مرحله از عملیات مرمتی انجام شد.

او با تأکید بر اهمیت تاریخی مسجد جامع کاشان، مرمت کتیبه‌های مسجد در ایوان مقصوره و نیز احیاء شبستان زیرزمینی و کوره‌های پخت سفال را ضروری دانست و افزود: وجود کوره‌های پخت سفال که در حفاری‌های دهه‌های گذشته کشف‌شده، نشان از دیرینگی حیات در این مکان تاریخی دارد که با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده و همکاری آقای دکتر عباس اکبری عضو هیئت‌علمی گروه مطالعات عالی هنر دانشگاه کاشان، عملیات ساماندهی آن از حدود یک ماه قبل آغازشده و امید داریم تا این کوره‌های ارزشمند و شبستان زیرزمینی نفیس ضلع غربی در نیمه نخست سال ١۴٠٣ ساماندهی و احیاء شود.

دانائی نیا تصریح کرد: طی یک دهه گذشته این مسجد بارها مورد مرمت‌ قرارگرفته که شامل تثبیت و استحکام‌بخشی قسمت‌های فروریخته، مرمت جناحین گنبد خانه، مرمت حیاط و زیرزمین مسجد بوده است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کاشان گفت: این مسجد از قدیمی‌ترین بناهای مذهبی شهرستان کاشان است که حیات اولیه آن به دوران صدر اسلام و آل‌بویه بازمی‌گردد و در دوره‌های مختلف سلجوقی، ایلخانی، زندیه و قاجار بازسازی‌شده است.

مسجد جامع کاشان شامل سردر ورودی، حیاط و حوض، ایوان رفیع ضلع جنوبی و گنبد آجری فاخر، صحن وسیع، دو شبستان بزرگ و یک شبستان تحتانی در ضلع غربی است که در زلزلۀ سال ۱۱۹۲ هجری قمری کاشان آسیب جدی دید و در دوره‌های بعدی مرمت‌ اساسی در آن صورت گرفت. مناره‌ی آجری این مسجد دارای کتیبه‌ی کوفی به‌ تاریخ ۴۶۶ هجری قمری است و سومین مناره تاریخ‌دار ایران بعد از منار مسجد جامع ساوه (۴۵۳ ه.ق) و مسجد جامع فهرج (۴۶۱ ه.ق) و یگانه‌ بنای تاریخ‌دار دوره سلجوقی در کاشان است.

مسجد جامع کاشان در سال ۱۳۱۵ به شماره ۲۵۲ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است‌.

انتهای پیام/

کد خبر 1402102801729

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha