داوری ۲۲۰ اثر صنایع دستی ‌استان کرمان برای کسب مُهر اصالت

هفتمین دوره داوری استانی مهر اصالت ملی صنایع دستی استان کرمان صبح امروز در باغ موزه هرندی برگزار و ۲۲۰ اثر صنایع دستی هنرمندان کرمان برای راهیابی به مرحله کشوری و کسب مهر اصالت ملی ارزیابی شد.

به‌گزارش میراث‌آریا و به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان،  اعظم علیخانی ۲۸ دی‌ماه ۱۴۰۲ معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان در حاشیه برگزاری این مراسم اظهار داشت: امروز شاهد برگزاری جشنواره مُهر اصالت استانی آثار صنایع دستی در کرمان هستیم.

او با اشاره به اینکه از سه ماه قبل فراخوان جشنواره از طریق رسانه‌ها و همچنین به صورت میدانی به اطلاع هنرمندان استان کرمان رسیده و هنرمندان صنعتگر استان کرمان فراخون شده‌اند، گفت: ۲۲۰ اثر به دست ما رسیده و داوران امروز در خصوص این آثار براساس شاخصه‌هایی که در اختیارشان است، داوری می‌کنند.

علیخانی با بیان اینکه آثار برگزیده در این مرحله وارد مرحله بعد که کسب مُهر اصالت ملی است، می‌شوند، ادامه داد: پس از آن آثاری که بتوانند صاحب مُهر اصالت ملی شوند موفق به راهیابی به مرحله کسب مُهر اصالت جهانی شده و در آنجا توسط شورای صنایع دستی جهانی داوری شده و صاحب مهر جهانی می‌شوند.

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان با اشاره به اینکه استان کرمان در حوزه صنایع‌دستی استان غنی و برخورداری است و در دوره‌های قبل این جشنواره آثار زیادی از استان کرمان توانستند مُهر اصالت ملی را برخوردار شوند، گفت: امسال نیز آثار بسیار ارزشمندی به جشنواره رسیده که کار داروی را بسیار سخت کرده است.

او با اشاره به آسیب‌های صنایع دستی استان کرمان، گفت: یکی از مهمترین آسیب‌های ما در حوزه صنایع‌دستی حمایتی است که باید در حوزه برندسازی و تجاری سازی از آنها شود تا این آثار معرف بازار کشور شوند.

علیخانی با بیان اینکه شهر کرمان شهر ملی صنایع دستی و در این حوزه بسیار برخوردار است، ادامه داد: ما از ۱۸ گونه صنایع‌دستی به طور کامل برخوردار هستیم، در همه گونه‌های صنایع دستی آثار داریم که برای ما بسیار ارزشمند است و اگر در بازاریابی، بازارسازی و برندسازی تمرکز داشته باشیم بهتر می‌توانیم این آثار را معرفی کنیم.

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان با اشاره به اینکه صنایع دستی یکی از محورهای اقتصادی است که هویت بنیان و خانواده محور بوده و در معیشت زندگی مردم بسیار اثرگذار است، گفت: معرفی این آثار و برندسازی و تجاری‌سازی آنها به جامعه صنعتگر هنرمند ما کمک می‌کند و به رونق اقتصادی آنها ختم می‌شود.

او با بیان اینکه استان کرمان در همه ۱۸ گونه صنایع دستی آثار ارزشمندی را دارا است اما در برخی گونه‌ها از جمله بافته‌های داری و غیرداری و رودوزی‌های سنتی مقتدرتر عمل کرده است، افزود: در حوزه بافته‌های داری و غیرداری، گلیم و فرش را داریم که گلیم شیریکی پیج ما شهرت جهانی دارد و در حوزه رودوزی‌های سنتی هم پته دوزی شاخص آن است.

علیخانی با اشاره به برگزاری نمایشگاه صنایع دستی سیرجان، گفت: این نمایشگاه از اولین نمایشگاه‌هایی است که در سطح کشور با عنوان گریز از مرکز و در یکی از شهرستان‌ها برگزار شده است و در برنامه داریم که برگزاری نمایشگاه‌های شهرستانی را تقویت کرده و از طرف دیگر برگزاری نمایشگاه آثار صنایع دستی کرمان در تهران در برنامه است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402102801743

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha