ثبت جهانی کنارصندل منوط به همکاری همه بخش‌ها است

سرپرست کاوش‌های باستان‌شناسی کُنارصندل جیرفت با اشاره به اینکه ثبت جهانی کنارصندل منوط به همکاری همه بخش‌ها است گفت: یکی از اهداف اصلی ما ثبت محوطه‌های کنارصندل در فهرست مفاخر میراث جهانی یونسکو است.

به‌گزارش میراث‌آریا و به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان، سید منصور سیدسجادی روز پنجشنبه ۲۸ دی‌ماه ۱۴۰۲ در نشست هم اندیشی مدیران و فعالان گردشگری جنوب کرمان اظهار کرد: کُنارصندل شرایط لازم برای ثبت را دارد اما معیارهای لازم را ندارد و زمانی می‌توان معیارهای لازم را فراهم کرد که کاوش ادامه یابد.

سرپرست کاوش‌های باستان‌شناسی کُنارصندل جیرفت با اشاره به نیازها برای ادامه کاوش‌ها و کمبود اعتبارات بیان کرد: حداقل نیاز به ۲۰ کارشناس داریم.

او یادآور شد: کاوش در این محوطه ۱۵ سال مغفول مانده بود و این مساله صدمه زیادی زده است.

سیدسجادی اضافه کرد: همکاران در اداره میراث‌فرهنگ استان کرمان از هیچ تلاش و کوششی دریغ نکردند اما وزارت میراث‌فرهنگی از نظر اعتبارات در مضیقه است و نیاز به کمک دستگاه‌ها یا بخش‌های دیگر است.

این باستان‌شناس افزود: هدف دوم ما آموزش جوانان جیرفتی برای آماده کردن آنها است که در آینده کارها را در دست بگیرند.

او تاکید کرد: هدف سوم ما پیدا کردن آرشیوهای گذشته در مورد کنارصندل و کارهای انجام شده است.

سیدسجادی با بیان اینکه باید کاری کنیم واژه گنج از اذهان مردم و مسئولان خارج شود اضافه کرد: باستان‌شناس از اشیا برای شناسایی و پیشبرد کار استفاده می‌کند.

او یادآور شد: محوطه کنار صندل حریم مصوب ندارد که یکی از کارهای مهم مشخص شدن این حریم است که برای مردم هم مشخص باشد.

سیدسجادی با اشاره به اینکه دسترسی به اهدافی که در حین کاوش مشخص شده می‌تواند در توسعه گردشگری جنوب کرمان موثر باشد گفت: شرایط جذب گردشگران زیادی در این منطقه وجود دارد که نباید از آن غافل شویم.

او با بیان اینکه شهر دقیانوس یکی از شاهکارهای معماری دوران اسلامی است افزود: اگر دشت سبزواران محافظت شده بود پس از مصر بزرگترین مجموعه تمدنی دنیا است و فقط شهر رم می‌تواند با اینجا رقابت کند.

این باستان شناس یادآور شد: از ابتدایی‌ترین امور صنعت گردشگری محروم هستیم، گردشگر وقتی به یک محوطه تاریخی می‌آید با از تلی از خاک مواجه می‌شود وقتی کارشناسی وجود نداشته باشد که توضیح دهد بی فایده است.

او از زیر چاپ بودن کتابی درباره تمدن جیرفت خبر داد که با زبان ساده و در عین حال علمی آن را به مردم معرفی می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402103001838

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha