شناسایی ۲۳ محوطه و تپه تاریخی در بررسی باستان‌شناسی قطعه چهارم راه آهن زاهدان ـ زابل

بررسی قطعه چهارم راه آهن زاهدان ـ زابل بیرجند مشهد در محدوده فرهنگی شهر سوخته به شناسایی ۲۳ محوطه و تپه که عمدتاً مربوط به اواخر دوره چهارم شهرسوخته (حدود ۲۴۰۰ تا ۲۳۰۰ پیش از میلاد) هستند منجر شد.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، حسین مرادی سرپرست هیئت باستان‌شناسی با اعلام این خبر گفت: بررسی باستان‌شناسی قطعه چهارم راه آهن زاهدان ـ زابل که بخش عمده و مهم آن از دشت سیستان و محدوده و منظر فرهنگی شهرسوخته عبور می‌کند به انجام رسید.

این باستان‌شناس افزود: در بررسی میدانی این پروژه محوطه‌هایی که در محدوده محور راه آهن یعنی فاصله ۰ تا ۲۰۰ متری آن در سمت شرق و غرب محور قرار دارند مورد بازبینی و یافته‌های سطحی آن مورد مستندسازی قرار گرفت.

مرادی اظهارکرد: در بررسی میدانی یادشده ۲۳ محوطه و تپه در دو سوی خط راه آهن شناسایی شد که عمدتاً مربوط به اواخر دوره چهارم شهرسوخته بوده و تاریخی در حدود ۲۴۰۰ تا ۲۳۰۰ پیش از میلاد دارند.

سرپرست هیئت باستان‌شناسی گفت: تپه‌های دوران­های تاریخی و اسلامی از نظر گاهنگاری در رده بعدی قرار دارند و مساحت آنها از حدود یک­دهم تا یک هکتار در نوسان بود.

او در پایان تصریح‌کرد: محور راه آهن به فاصله تقریبی ۵۰۰ متری شرق جاده زابل به زاهدان و ۶۷ کیلومتری آن در محدوده فرهنگی و منظر شهرسوخته قرار دارد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402103001840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha