نقش‌آفرینی در بازارهای جهانی با ارائه رویکردهای جدید در هشتمین جشنواره بین‌المللی صنایع‌دستی فجر

بدون شک شاخص‌هایی که می‌تواند یک رویداد را در عرصه جهانی مطرح کند بیش از خود رویداد می‌توانند مورد اهمیت و توجه قرار بگیرند.

امید مستوفی راد کارشناس حوزه صنایع‌دستی در یادداشتی نوشت: اگر نگاهی کلی به جشنواره‌های مطرح دنیا بیندازیم خواهیم دید که بخش زیادی از برنامه‌های جنبی به معرفی و نمایش سنت‌ها، آداب و رسوم و فرهنگ‌های بومی مناطق اختصاص داده می‌شود که می‌تواند نمایش رنگ‌ها، طعم‌ها، آداب و شیوه‌های زندگی مردمان در گذشته و حال باشد.

هشتمین جشنواره بین‌المللی صنایع‌دستی فجر که امسال از ۲۸ بهمن ماه در تهران برگزار می‌شود فرصتی است تا علاوه بر به نمایش گذاشتن استعداد، ذوق و هنر ایرانیان در عرصه جهانی، به بازگویی قصه‌ها، روایت‌ها، و پیشینه فرهنگی و تاریخی ایران بپردازد و از این ره‌آورد، با بازگویی این روایت‌ها، پیوندهایی را برای حرکت در مسیر آینده شکل دهد.

تجربه ۷ سال برگزاری این جشنواره و یک سال به شکل بین‌المللی به ما یاد آوری می‌کند که هشتمین رویداد، یک گام اساسی دیگر در جهت توجه و تقویت بیشتر به صنایع‌دستی و هنرهای سنتی ما ایرانیان خواهد بود.

مشارکت تمام فعالان صنایع‌دستی در کشورهای صاحب این هنر- صنعت می‌تواند یکی از کلیدی‌ترین پایه‌های یک جشنواره جهانی باشد  حتی اگر حضورشان به شکل غیر مستقیم و از راه ارتباطات اینترنتی صورت بگیرد که البته این اتفاق  در دور اول بین‌المللی شدن آن  تا اندازه‌ای محقق شد و قطعا در جشنواره هشتم  و در ادامه مسیر، این شاخص، ظهور و بروز بیشتری پیدا خواهد کرد.

به گفته معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور، امسال در جشنواره هشتم رسانه‌های گروهی به راحتی قادر خواهند بود به تجزیه و تحلیل و همینطور نقد سیاست‌های اتخاذ شده در نظام تصمیم‌گیری جشنواره مذکور بپردازند و این شفافیت قطعا بر اهمیت و کیفیت برگزاری آن خواهد افزود.

یکی دیگر از ویژگی‌های این جشنواره، فراهم کردن زمینه ظهور نظرات متفاوت در تمامی عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و حتی سیاسی است که موجب هم‌گرایی و هم‌افزایی بین مدیران و بخش‌های خصوصی و فعالان این حوزه خواهد شد. تمامی افراد در این جشنواره با رعایت حقوق مساوی حضور خواهند داشت و در صورت تمایلشان به مشارکت در این رویداد، قطعا سهمشان را ولو با دریافت انگیزه  مضاعف برای حضور در بازارهای منطقه‌ای و جهانی  دریافت خواهند کرد.

این موارد در کنار سایر مزیت‌های رقابتی و همینطور توجه به محیط زیست  و استفاده صحیح از منابع طبیعی در عرصه صنایع‌دستی، می‌تواند آینده این جشنواره را بیش از پیش مورد توجه و اهمیت قرار دهد.

امید می‌رود که هشتمین جشنواره بین‌المللی صنایع‌دستی فجر بتواند سهم صنایع‌دستی را از آنچه شایسته و بایسته اوست با مدیریت در فرآیندها  و ضوابط ملی و جهانی، افزایش داده و در بازارهای بزرگ دنیا نقش‌آفرینی کند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402103001845

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha