مرمت و احیای ساباط‌های بافت تاریخی ابرند آباد شاهدیه

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان یزد گفت: در راستای حمایت از بناهای تاریخی و بافت تاریخی شهر شاهدیه، ساباط‌های آن مرمت می‌شود.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد، محمدرضا فلاحتی با بیان این خبر افزود: ساباط کوچه حسینیه سیف، ساباط مسجد میرها، ساباط کوچه حسینیه غفور و ساباط حسینیه باغستان با مشارکت شهرداری شاهدیه و همکاری اهالی بافت تاریخی ابرند آباد توسط این اداره آغازشده است و عملیات مرمت و اجرایی آن تا اواسط اسفندماه سال جاری به پایان می‌رسد.

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان یزد مهم‌ترین اقدامات مرمتی در این بناها را استحکام‌بخشی، سبک سازی پشت‌بام، اجرای تویزه و سقف، شیب بندی و اندود کاه‌گل پشت‌بام، اندود کاه‌گل بدنه و سقف ساباط و اجرای ناودان عنوان کرد.

فلاحتی ضمن اشاره به اینکه یکی از کارکردهای ساباط درگذشته، پدید آوردن سایه و جایگاهی خنک برای رهگذران بوده است، اظهار کرد: در خیلی از این ساباط‌ها ورودی چند خانه مجتمع شده، که این سازه موجب پایداری خانه‌ها در برابر نیروهای پدید آمده از فشار سازه شده و همچنین از نظر افزایش حس همسایگی و همبستگی محله‌ای حائز اهمیت است.

او گفت: بافت تاریخی شاهدیه از بافت‌های متفاوت کشور به شمار می‌رود که به لحاظ معماری خاص به خصوص در ابرند آباد و مطبق بودن خانه‌های خشتی ایجادشده بر روی تل رسی به علت آبیاری باغات و پایین رفتن آب قنات ایجادشده و حائز اهمیت است.

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان یزد تصریح کرد: بافت تاریخی شاهدیه در تاریخ هشتم فروردین سال ۱۴۰۰ به شماره ۳۰۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

مرمت و احیای ساباط‌های بافت تاریخی ابرند آباد شاهدیه

انتهای پیام/

کد خبر 1402110100029

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha