خانه تاریخی تیزنو و دبیرخانه شهر جهانی کپو بزودی افتتاح می‌شوند

سرمایه‌گذار و بهره‌بردار خانه تاریخی تیزنو گفت: مرمت خانه تیزنو به پایان رسیده و هم اکنون با تجهیز بنا، آماده برگزاری آیین افتتاحیه و آغاز بهره‌برداری با کاربری فرهنگی، پذیرایی و هنری هستیم.

به گزارش میراث آریا و به نقل از روابط عمومی صندوق توسعه و احیا، بهره‌بردار خانه تیزنو تصریح کرد: ۱۱ سفیر از کشورهای مختلف، استاندار خوزستان و دبیران شهرداری‌های شهرهای ثبت جهانی شده ایران، از جمله مهمانانی هستند که در مراسم افتتاحیه خانه تیزنو که به زودی برگزار می‌شود، حضور خواهد یافت.

احمدعلی طالبیان درباره قدمت این خانه تاریخی گفت: زمان احداث خانه تیزنو به اواخر دوره صفویه بازمی‌گردد اما در اسناد ثبت ملی، به عنوان اثر به جا مانده از دوره قاجار به ثبت رسیده است و این امر به علت بازسازی و مرمت‌هایی بوده که به سبک معماری قاجار روی بنا پیاده شده است اما در واقعیت، کالبد و پیکره بنا مربوط به دوره صفویه است.

او ادامه داد: در اواخر دوره پهلوی، اداره فرهنگ و ارشاد، خانه را از مالک وقتش که خانواده ویسی‌فر بودند، خریداری کرده و آن بنا تبدیل به ساختمان اداره فرهنگ و ارشاد شد.

این سرمایه‌گذار خاطر نشان کرد: در اواخر سال ۱۳۹۹ با شرکت در مزایده مشارکت در مرمت و احیا که توسط صندوق توسعه و احیا برگزار شد، عهده‌دار مرمت و احیای این بنا شدیم و در سال ۱۴۰۰، این بنا را تحویل گرفتیم.

دبیرخانه شهر جهانی کپو در خانه تیزنو

طالبیان با بیان اینکه دبیرخانه شهر جهانی کپو در خانه تیزنو قرار دارد و همزمان با افتتاح این خانه تاریخی، افتتاح خواهد شد، گفت: کپو یکی از صنایع دستی ویژه شهرستان دزفول به شمار می‌رود و در گویش محلی دزفولی به ظرف حصیری کروی سر دار که از برگ خرما و کرتک بافته شده گفته می‌شود.

او تصریح کرد: کپوهای دزفول از نظر کیفیت و اصالت، رتبه نخست را در کشور دارند و به شهرهای مختلف و حتی خارج از کشور نیز صادر می‌شوند.

دزفول، مملو از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی

طالبیان با اشاره به اینکه شهرستان دزفول در تمامی فصول سال جاذبه‌های منحصر به فردی دارد که همواره مورد توجه گردشگران بوده است، افزود: از جمله این جاذبه‌های طبیعی‌ می‌توان به رودخانه دز، دره کول خرسان، رودخانه چال کندی، آبشار شوی، دریاچه شیهون و دهستان سردشت که به عنوان بهشت گردشگری خوزستان شناخته می‌شود، اشاره کرد که مقاصدی جذاب برای گردشگران داخلی و خارجی محسوب می‌شوند.

او یادآور شد: ۲۵۰ هکتار بافت تاریخی در دزفول وجود دارد که تا کنون توجه درخوری به آن نشده است، اما احیای برخی از خانه‌های تاریخی مانند خانه تیزنو، خانه صنیعی و قمش تاریخی دزفول که از سازه‌های بی‌نظیر این شهر با قدمتی هزار ساله است، می‌تواند در فعال‌سازی این ظرفیت بزرگ که مورد غفلت واقع شده، امیدبخش و موثر باشد.

کمبود واحدهای اقامتی و رفاهی در دزفول

بهره‌بردار خانه تاریخی تیزنو از کمبود واحدهای اقامتی و رفاهی اعم از سنتی و مدرن در شهر دزفول خبر داد و تاکید کرد: شهر دزفول به خاطر وجود کارخانه‌های صنعتی و چاه‌های نفت، محل اقامت و تردد صنعت‌گران و فعالان این حوزه است و وجود واحدهای اقامتی برای خدمات‌دهی به این افراد نیز اهمیت زیادی دارد.

او اضافه کرد: هم اکنون خانه‌های تاریخی صنیعی و بوم عرب، تنها خانه های تاریخی هستند که مرمت شده و خدمات اقامتی و رفاهی نیز ارائه می‌کنند. خانه‌های تاریخی دیگری نیز وجود دارند که هنوز به مرحله بهره‌برداری نرسیدند.

طالبیان ابراز امیدواری کرد تا با احیای دیگر خانه‌های تاریخی دزفول و برنامه ها و اقدامات دغدغه‌مندان و فعالان حوزه گردشگری در راستای رونق بافت تاریخی دزفول، ظرفیت‌های مغفول این بافت تاریخی فعال شده و همگان بتوانند از آن بهره‌مند شوند.

چالش‌های مرمت و احیای خانه تیزنو

‌سرمایه‌گذار خانه تاریخی تیزنو به مشکلات و چالش‌های مرمت و احیای این بنای تاریخی و تجربه حاصل از روبرو شدن با این چالش‌ها اشاره کرد و گفت: هزینه‌های پیش‌بینی نشده‌ای در مرمت این خانه تاریخی وجود داشت و موجب شد تا هزینه‌هایی بیش از اعتبار لحاظ شده در قرارداد را برای مرمت و احیای این بنا متحمل شویم.

طالبیان در پایان با تاکید بر عدم حمایت و همکاری درخور مسئولان استانی اظهار کرد: عدم همراهی و حمایت شایسته مسئولان استانی از دیگر چالش‌هایی است که ممکن است سرمایه‌گذاران خانه‌های تاریخی با آن مواجه شوند و این موارد باعث طولانی‌تر شدن روند اجرایی مرمت و احیای بنا می‌شود.

 در محدوده ۲۴۰ هکتاری بافت تاریخی دزفول، بیش از ۱۱۳ اثر تاریخی به ثبت ملی رسیده است. از دزفول به خاطر داشتن هویت معماری خاص، به عنوان موزه آجری ایران یاد می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1402110200076

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha