شروع مرمت و ساماندهی اولین مسجد گلین اردکان

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان اردکان از آغاز پروژه مرمت و ساماندهی مسجد تاریخی زردگ اردکان خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد: مصطفی سپهری اردکانی با اعلام این خبر گفت: مسجد زردگ یکی از قدیمی‌ترین مساجد اردکان است که قدمت آن به قرن پنجم هجری قمری برمی‌گردد و این مسجد در بین اهالی اردکان به گنج گلین شهرت دارد که از نظر معماری، یکی از بناهای بسیار ارزشمند و زیبای شهرستان اردکان محسوب می‌شود.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان اردکان افزود: این مسجد دارای گنبدی گلین است که بر روی چهار ستون استوار است و در طول ۱۰ قرن در برابر حوادث طبیعی مقاومت کرده و گنبد زیبای آن سالم مانده است.

سپهری تصریح کرد: این مسجد به سبک بسیار ساده ولی با گچ‌بری‌های منحصربه‌فردی ساخته‌شده است که از ویژگی‌های آن می‌توان به گچ‌بری‌های محراب و ‏‏گنبد آن اشاره کرد، حیاط مسجد قدیمی زردک در حد فاصل ایوان و شبستان قرار دارد و برای نماسازی دیواره‌های حیاط از یک نوع ساروج (ساخته‌شده از ماسه نرم، آهک و رنگ روناس) استفاده‌شده است.

او اقدامات مرمتی پروژه فوق را سبک سازی پشت‌بام، تسطیح و خاک ریزی، اجرای ناودان و اندود بام و بدنه مسجد و... بیان کرد و گفت: مسجد زردگ در تاریخ ۱۹ مهر ۱۳۷۸ با شمارهٔ ثبت ۲۴۴۸ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده جاست.

شروع مرمت و ساماندهی اولین مسجد گلین اردکان

انتهای پیام/

کد خبر 1402110200099

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha