۷ میراث ناملموس استان همدان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان از ثبت هفت اثر میراث ناملموس استان همدان در فهرست آثار ملی کشور خبر داد.

به گزارش میراث‌آریا و به‌نقل از روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان، محسن معصوم علیزاده گفت: با برگزاری جلسه ثبت آثار ملی در روز دوشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۲ و پس از بررسی‌های انجام شده، با رای داوران هفت اثر میراث ناملموس استان همدان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان با اشاره به لزوم پاسداشت و صیانت از مواریث ارزشمند فرهنگی اعم از ملموس و ناملموس گفت: شناخت، حفظ و اشاعه میراث ناملموس در قالب آیین‌ها، سنن، آداب و رسوم و مهارت‌های مختلف زندگی و انتقال آن به نسل‌های آینده از جمله مواردی مهمی است که باید در سرلوحه برنامه‌ها قرار گرفته و البته پاسداشت آداب و رسوم وظیفه آحاد مردم بوده و امید است با مستندسازی و ثبت آثار  گامی موثر در راستای صیانت از میراث فرهنگی ارزشمند کشور برداشته شود.

او تصریح کرد: این آثار شامل  آیین شکرگزاری برداشت محصول درجزین، آش آلو حیدره قاضی خان، پتله پلو تویسرکان، آش چغندربدو علی آباد ملایر، آش رو نونی حیدره قاضی خان، حلوا مغزی تویسرکان و نقوش قالی میشن ملایر است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402110300183

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha