تصویب حریم ۲ اثر طبیعی و تاریخی کوه نمک و تپه‌قلی درویش قم

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم گفت: حریم‌های اثر طبیعی کوه نمک و تپه تاریخی قلی‌درویش این استان توسط وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مورد تصویب قرار گرفت.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم، علیرضا ارجمندی اظهار کرد: اثر طبیعی کوه نمک واقع در بخش مرکزی است که هر ساله تعداد بسیاری از گردشگران آثار طبیعی را به سمت خود می‌کشاند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم افزود: این اثر یکی از آثار شاخص طبیعی ایران است و دریاچه‌ای بالای کوه قرار دارد که قندیل‌های نمکی در فصل‌های گوناگون سال در آن شکل می‌گیرد و با توجه به این که پهنه طبیعی خاصی بود، حریم آن در اداره‌کل ثبت حریمِ وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مورد تصویب قرار گرفت.

او خاطرنشان کرد: عرصه کوه نمک حدود ۹۰۰ هکتار و حریم ثبت شده برای آن در حدود ۶ هزار و ۶۶۵ هکتار است. کوه نمک قم در ۱۵ کیلومتری جاده قم به سمت شهر جعفریه (شهرستان جعفرآباد) قرار گرفته است و از جمله جاذبه‌های طبیعی استان قم به شمار می‌رود.

ثبت حریم تپه تاریخی قلی‌درویش

همچنین ارجمندی درباره ثبت حریم جدید برای تپه تاریخی قلی‌درویش شهر قم گفت: این تپه پیش از این حریم داشت، اما مورد بازنگری قرار گرفت.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم اضافه کرد: این بازنگری بر اساس گمانه‌زنی‌های انجام شده و مدارک مستند علمی انجام شد و پیش از این، منطقه تاریخی تپه قلی‌درویش عرصه و حریم بزرگی داشت، اما منطبق بر گمانه‌زنی نبود.

او تصریح کرد: حریم جدید و بازنگری شده برای تپه قلی‌درویش منطبق بر آثار باستان‌شناسی و گمانه‌‎زنی‌های انجام شده و دقیق است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم افزود: مساحت حریم تصویب‌ شده برای تپه قلی‌درویش حدود ۱۶ هکتار است. زمانی که برای آثار طبیعی و تاریخی عرصه و حریم تأیید می‌شود، ضابطه‌ای قانونی برای حمایت از آن‌ها ایجاد می‌شود که همه اشخاص حقیقی و حقوقی ملزم به رعایت این ضوابط هستند.

ارجمندی اظهار کرد: این ضوابط و حریم تعریف‌ شده، از طرف وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به استانداری قم و ادارات مرتبط ارسال می‌شود و هر دستگاه یا شخص حقیقی که از آن ضوابط تخطی کند، تخلف از قانون است و مشمول مجازات و برخورد از طریق قوانین حقوقی می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم بیان کرد: ثبت حریم برای آثار طبیعی و تاریخی بیش‌تر جنبه حفاظتی و صیانت از این آثار را دارد.

محوطه تاریخی قُلی‌درویش با حدود هفت هزار سال قدمت در حاشیه جنوبی شهر قم در بلوار خلیج فارس (کیلومتر نخست جاده قدیم قم – کاشان) در بخش مرکزی شهرستان قم و منطقه ۵ شهرداری قم واقع شده و ۲۳ شهریور سال ۱۳۸۲ هجری خورشیدی با شماره ثبت ۱۰۱۷۳ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به‌ ثبت رسیده ‌است.

در استان قم ۷۶ حریم مصوب برای آثار طبیعی و تاریخی وجود دارد و پیگیری برای ثبت ۲۲ حریم دیگر در دست انجام است.

استان قم دارای سه شهرستان قم، جعفرآباد و کَهَک و ۶ شهر قم، جعفریه، کهک، سَلَفچِگان، دستجِرد و قنوات است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402110300212

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha