پاکسازی و حفاظت از نعلین کعبه موزه فرش ایران در پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی و فرهنگی

مسئول بخش حفاظت و مرمت آثار فلزی پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی و فرهنگی از پاکسازی و حفاظت از نعلین کعبه موزه فرش ایران توسط کارشناسان این پژوهشکده خبر داد.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، شیبا خدیر مسئول بخش حفاظت و مرمت آثار فلزی پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی و فرهنگی تصریح‌ کرد: اثر ارزشمند نعلین کعبه مقابل ورودی نمازخانه موزه فرش ایران قرار دارد و کار استاد تناولی است.

او با اشاره به اینکه این اثر به علت قرار گرفتن در فضای باز در سال‌های متمادی دچار آسیب های سطحی فراوان شده است، گفت: طبق بررسی‌های انجام شده سطح این اثر پوشیده از رسوبات حجیم کربناتی، آلودگی‌های محیطی و همچنین شواهدی از خوردگی فعال است که لزوم توجه و اقدام سریع برای آن را طلب می‌کرد.

مسئول بخش حفاظت و مرمت آثار فلزی پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی و فرهنگی افزود: در این راستا نگارنده، فتح الله نیازی و کوروش کوهستانی کارشناسان پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی اقدامات پاکسازی و حفاظتی این اثر ارزشمند را انجام و سعی شد بدون هیچگونه خدشه‌ای به پاتین اصلی و نقوشی که به صورت خطوط نامنظم بر روی آن قرار دارد کار پاکسازی انجام شود.

خدیر اظهار کرد: رسوبات سطحی و محصولات خوردگی ایجاد شده حذف شدند و به علت وجود خوردگی فعال، از بازدارنده خوردگی استفاده شد و در نهایت به علت آنکه این اثر در معرض عوامل مختلف محیطی قرار دارد، پوشش مناسب بر روی آن برای حفاظت بیشتر سنگ‌های اطراف آن اعمال شد. 

انتهای پیام/

کد خبر 1402110400271

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha