بازاریابی اصلی‌ترین راه افزایش صادرات صنایع‌دستی مازندران است

بانوی کارآفرین آملی گفت: ارائه تسهیلات و بازاریابی در افزایش تولید، فروش و صادرات تولیدات صنایع‌دستی باید در اولویت قرار گیرد.

از دیر باز سفالگری بومی گیلان و مازندران با زندگی مردمان این دیار پیوند خورده است. تمامی این تولیدات، کاربردی ساده با تزئینات اندک داشت اما اکنون جنبه تزئینی آثار بر جنبه کاربردی آن غالب شده است و بازار عرضه و فروش آن با نوسان مواجه است. آمار و ارقام فروش این محصولات در فضای مجازی و سایت‌های اینترنتی نشان می‌دهد ارتباط هنرمند با مشتری در خیلی از مناطق بی واسطه صورت می‌گیرد و تاثیر بسزایی در معرفی هنرمند و کالاهای هنری دارد.

مجموعه زیباسرامیک در شهر تاریخی آمل که از سال ۱۳۹۰ فعالیت خودش را با هدف طراحی و تولید ظروف آشپزخانه‌ای دست‌ساز آغاز کرده است، از جمله مجموعه‌های صنایع‌دستی فعال در مازندران است. استقبال خریداران این مجموعه از دست‌ساخته‌های هنری این کارگاه به دلیل طراحی مدرن، کاربردی و زیبایی ملهم از نقوش تاریخی و طبیعت شمال موجب شده که از فعالیت فیزیکی پا فراتر گداشته و بازاریابی را با اسلوب و شیوه جدید دنبال کند و در آن موفق ظاهر شود.

مریم ناصرنژاد هنرمند آملی در خصوص شروع کار خود می‌گوید: از سال ۱۳۹۰ با سرمایه‌گذاری اندک و به صورت محدود وارد چرخه تولید سفال و سرامیک شدیم.

این هنرمند به دریافت دو دوره تسهیلات ۲۵۰ میلیونی و یک میلیارد تومانی در پنج سال اخیر اشاره کرد و افزود: صددرصد تولیدات ما به فروش می‌رسد اما به دلیل تورم و هزینه زیاد از فروش تولیدات سوددهی چندانی نداریم.

ناصرنژاد با بیان این مطلب که رشد اقتصادی و سوددهی بالای کارگاه، واریز پرداختی‌های جانبی و تزریق مابقی درآمد به کارگاه موجب رشد آن می‌شود، گفت: با افزایش تورم و افزایش قیمت مواد اولیه امکان ارتقا و گسترش کارگاه وجود ندارد.

این بانوی کارآفرین آملی با بیان اینکه تولیدات کارگاه با تزریق تسهیلات کم بهره افزایش می‌یابد به اشتغال هشت نفر در این کارگاه سفال و سرامیک اشاره کرد و افزود: دریافت وام تاثیر بسیاری در ارتقای تولیدات سفال و سرامیک دارد که مسئولین باید برای این امر برنامه‌ریزی کنند.

او در خصوص حضور و نمایش تولیدات خود در نمایشگاه‌های صنایع‌دستی، گفت: هر سال در نمایشگاه‌های بین‌المللی صنایع‌دستی تهران، گرگان و اراک برای نمایش و فروش حضور پیدا کردم.

ناصرنژاد برندسازی صنایع‌دستی را یکی از مهم‌ترین الزامات برای رونق تولید برشمرد و خاطرنشان کرد: باید برای برندسازی،تجاری سازی و بازاربابی تولیدات صنایع‌دستی برنامه ریزی‌های مطلوب صورت گیرد تا تولیدات صنایع‌دستی رونق پیدا کند، چرا که بازاریابی اصلی ترین راه برای افزایش صادرات صنایع‌دستی است.

این بانوی کارآفرین آملی در خصوص صادرات تولیدات خود، گفت: تولیدات کارگاه سفال و سرامیک زیبا سرامیک به کشورهای فرانسه، عراق و دبی صادر می‌شود.

این هنرمند صنایع‌دستی خواستار برگزاری کلاس‌ها و آموزش‌های مختلف برای افزایش تولیدات، فروش و صادرات شد و در خصوص ثبت تولیدات خود برای مهر اصالت، افزود: لوگوی تخصصی درخصوص برندسازی و تجاری‌سازی و ارائه مهر اصالت طراحی شده و در مرحله اجرا قرار دارد.

صنعت سرامیک مازندران باید برندسازی شود

کارشناس صنایع‌دستی مازندران با اشاره به اینکه سفالگری این استان با توجه به کاوش‌های باستان‌شناسی در گوهرتپه بهشهر، با قدمت ۶هزار ساله از قدمت بالایی برخوردار است به فعالیت کارگاه سفال با شیوه سنتی در شهرهای جویبار، سلیم آباد تنکابن و آمل اشاره کرد.

عاطفه شعبانی با بیان اینکه پیشرفت علم، صنعت و تحصیل جوانان موجب رونق، افزایش تولیدات و فروش صنعت سرامیک در استان شده است، تصریح کرد: اکثر کارگاه‌های سفال در چالوس، آمل و شهرک‌های صنعتی بسیاری از تولیدات را به خود اختصاص دادند. 

او با اعلام اینکه در زمینه صنعت سرامیک از نظر کمی و کیفی مازندران جزو شش استان برتر معرفی شد، خاطرنشان کرد: امسال در خصوص آموزش شاغلان رشته سرامیک کلاس‌های آموزشی در زمینه مواد اولیه، بدنه، قالب‌گیری، بازاریابی و فروش برگزار شد. 

شعبانی به برگزاری نشست‌های تخصصی برای زنجیره ارزشی تولید سرامیک به سمت بازاریابی بیشتر اشاره کرد. 

این کارشناس صنایع‌دستی مازندران خاطرنشان کرد: با توجه به حجم فروش، اشتغال‌زایی و درآمد بالا این صنعت برای توسعه استان باید به سمت برندسازی ورود پیدا کند.

او به موانع و مشکلات پیش‌روی این صنعت در مازندران اشاره کرد و گفت: تامین مواد اولیه، لعاب، مواد معدنی و شیمیایی از خارج از استان یا کشور و نوسان قیمت دلار از جمله مشکلات این واحد تولیدی به شمار می‌آید. که حل این مشکلات می‌تواند در کیفیت و کمیت روند تولیدی آن نقش بسزایی داشته باشد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402110700382

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha