راهنمای تور موفق کیست؟

تور لیدر نقش به سزایی در بهبود کیفیت سفرهای توریستی از طریق برنامه ریزی صحیح و استفاده بهینه از زمان ایفا می‌کند.

رضا تربتی، کارشناس گردشگری در یادداشتی نوشت: اولین وظیفه  تور لیدر  همراهی گروه از لحظه آغاز تا لحظه پایان سفر است، خوش آمد گفتن به مسافران داخلی و خارجی، ارائه تمام اطلاعات و برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای طول سفر به صورت مفید و  مختصر و اشاره به برخی از بایدها و نبایدهای ضروری در طول سفر که با توجه به شرایط و قوانین جاری و آداب و رسوم و عقاید مردم بومی و سکنه هر منطقه می‌بایست از سوی گردشگران مورد توجه و احترام قرار گیرد. بررسی و حصول اطمینان از فراهم بودن تمام شرایط و سرویس‌های خدماتی قید شده در قرار داد تور اعم از هتل، غذا، ترانسفر (حمل و نقل) و ...

 برنامه‌ریزی و زمان‌بندی مناسب با توجه به نظر سنجی‌های انجام شده از گردشگران برای طول سفر راهنمایی و مشاوره دادن به  مسافران در تمام موارد مربوط به گذرنامه و مسائل و مشکلاتی از این دست است. 

معرفی برنامه‌های مختلف تفریحی و گردشی قابل استفاده در طول سفر و اعلام تمام هزینه‌های جانبی احتمالی بواسطه استفاده از برنامه‌های تفریحی و گردشی خارج ار قرارداد تور راهنمایی و مشاوره دادن در حوزه خرید انواع صنایع‌دستی و سوغات معروف و مربوط به هر منطقه و معرفی فروشگاه‌های صنایع‌دستی  و سوغات معتبر  آشنایی با دانش و توانایی مورد نیاز حرفه تور لیدری اولین توانایی مورد نیاز به منظور اشتغال و موفقیت در حوزه حرفه تور لیدری داشتن روابط عمومی بالا به منظور  برقراری ارتباط با با افراد مختلف با هر رده سنی و طبقه اجتماعی است زیرا گردشگران به طور عمده می‌توانند به هر رده سنی گروه اجتماعی با فرهنگ‌ها و عقاید مختلف تعلق داشته باشند. 

صبر و تحمل، شکیبایی، بردباری و مسئولیت‌پذیری از دیگر ویژگی‌های الزامی برای ورود به شغل  تورلیدری است.  برخوردهای بسیار مودبانه در هر شرایط یکی دیگر از الزامات ورود و کسب موفقیت در حوزه تورلیدری است.  علاقه‌مندی به جغرافیا و مکان‌های تاریخی وکسب  دانش کافی در این حوزه‌ها نیز از شرایط مورد نیاز برای تور لیدران است. آشنایی و کسب اطلاعات در مورد آداب و رسوم و سنن مردم و فرهنگ‌های مختلف  تسلط کافی بر یک یا چند زبان خارجی یکی دیگر از ملزومات اجتناب ناپذیر ورود به حرفه تورلیدری است.  

آشنایی با مسائل ایمنی سفر نیز یکی دیگر از فاکتورهای مورد نیاز این افراد به شمار می‌رود.  یکی دیگر از توانایی‌های مورد نیاز برای تورلیدرها توانایی حفظ آرامش در شرایط  ناماسب و اضطراری است.  انعطاف‌پذیری نیز یکی دیگر از ویژگی‌ها و توانایی‌های مورد نیاز تورلیدران است.  مهارت در مدیریت و برنامه ریزی و بودجه  نیز از دیگر مهارت‌های مورد نیاز و ضروری برای تورلیدران است. 

فرصت‌های  شغلی تورلیدران

تورلیدرها پس از اخد مدرک تورلیدری می‌توانند برای استخدام در اماکنی از قبیل آژانس‌های مسافرتی و گردشگری، هتل‌ها، متل‌ها، مسافرخانه‌ها و غیره اقدام کنند. تورلیدرها همچنین می‌توانند به صورت مستقل به همکاری با مراکز ارائه دهنده خدمات مسافرتی و گردشگری بپردازند. یکی دیگر از فرصت‌های شغلی موجود برای تور لیدرها پس از کسب تجربه لازم و داشتن سرمایه مورد نیاز تاسیس آژانس مسافرتی و گردشگری است. 

مزایا و معایب حرفه تورلیدری

از مزایای حرفه تورلیدری می‌توان به جذابیت، تنوع و گشت و گذار در اماکن تفریحی، تاریخی، طبیعی و… اشاره کرد. تورلیدرها بواسطه شغل خود و همراه شدن با تورهای داخلی و خارجی شانس بازدید از بسیاری از اماکن توریستی و جذاب داخلی و خارجی را خواهند داشت. از سوی دیگر همراهی با تور می‌تواند معایبی از قبیل دور از خانه و خانواده، سفرهای مکرر و پر در پی، و شرح وظایف و مسئولیت‌های  سنگین در حین سفر را نیز به دنبال داشته باشد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402110700388

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha