تلاش برای برچیدن سایبان‌های قبرستان تاریخی شهسوار ایذه با یک تعامل دوجانبه

سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی خوزستان با اشاره به نصب سازه‌های فلزی و دیواره‌های بتنی توسط مردم محلی در قبرستان تاریخی شهسوار ایذه گفت: فعلاً اولویت ما حل موضوع به صورت مسالمت‌آمیز است، اما قانون حق پیگیری موضوع از راه قضائی را نیز برای ما محفوظ قرار داده است، چراکه براساس قانون عرصه و حریم محوطه‌های تاریخی، نصب هرگونه سازه بدون مجوز میراث‌فرهنگی که منظر محوطه تاریخی را مخدوش کند، ممنوع است.

به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، سیدمحسن حسینی اظهار کرد: محوطه قبرستان شهسوار ایذه یکی از محوطه‌های بسیار مهم و ارزشمند از دوران اسلامی و تاریخی است که در این محوطه علاوه بر وجود آثار وکتیبه‌هایی که در دل کوه نقش بسته شده‌ و تاریخی هستند، شیرسنگی‌هایی نیز به عنوان نماد فرهنگی رخ‌نمایی می‌کنند که به ثبت‌ملی نیز رسیده‌اند.

سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی خوزستان با بیان این‌که تا چندی پیش در این محوطه تدفین‌های جدید انجام می‌شد افزود: طی تفاهم‌نامه منعقدشده میان مدیر پایگاه میراث‌فرهنگی آیاپیر ایذه و دهیار منطقه و با همکاری مردم محلی، از تدفین‌های جدید جلوگیری شد و درحال حاضر تدفینی در منطقه صورت نمی‌گیرد.

او تصریح کرد: دلیل این انعقاد تفاهم‌نامه یادشده این بود که انجام تدفین‌های جدید و تردد زیاد به محل باعث تخریب قبرستان تاریخی و آثار شیرسنگی‌های موجود که نماد ارزشمند قوم بختیاری است می‌شد.

حسینی ادامه داد: باوجود جلوگیری از تدفین‌ها جدید مردم برای امواتی که پیش از انعقاد تفاهم‌نامه در محل دفن کرده بودند، یکسری سایه‌بان‌های فلزی و دیوارهای بتنی تعبیه کرده‌اند که متأسفانه طی روزهای گذشته این اتفاق بار دیگر و اینبار در وسعت برزگتر اتفاق افتاد و شاهد ساخت و نصب سایبان‌های فلزی و دیوارهای بتنی در این محوطه تاریخی بودیم که بی‌درنگ مدیر پایگاه به محل مراجعه و ضمن تذکر بابت این اقدام، از ادامه کار جلوگیری کرد و نصب سایبان‌ها متوقف می‌شود.

او با تأکید بر این‌که براساس قانون عرصه و حریم محوطه‌های تاریخی، نصب هرگونه سازه بدون مجوز میراث‌فرهنگی که منظر محوطه تاریخی را مخدوش کند ممنوع است افزود: از همین‌رو، ما نیز از طریق یگان حفاظت میراث‌فرهنگی ورود و کار را متوقف کردیم و اولویت ما این است که موضوع مسالمت‌آمیز حل و فصل شود چراکه منطقه یادشده، منطقه‌ای عشایری است و خود مردم محلی نیز به نوعی حافظ آثار هستند.

سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی خوزستان با بیان این‌که اگرچه قانون حق پیگیری موضوع از راه قضایی را نیز برای ما محفوظ قرار داده است، اما فعلاً اولویت ما حل موضوع به صورت مسالمت‌آمیز است چراکه به هیچ‌وجه تمایل نداریم شکافی میان مردم و میراث‌فرهنگی ایجاد شود و درصورتی که از این قانون استنکاف شود، ما نیز مجبور هستیم از مجاری قانونی و براساس ضوابط و قوانین موضوع را پیگیری کنیم.

او با رد وارد شدن هرگونه خسارت به محوطه و همچنین انجام تدفین جدید افزود: موضوع مورد بحث فقط مخدوش شدن منظر فرهنگی محوطه قبرستان شهسوار به دلیل نصب این سازه های فلزی و بتنی است که بدون هیچ‌گونه خسارتی هم قابل جمع‌آوری هستند.

حسینی با اشاره به این‌که ما حافظ ارزش‌های فرهنگی کشور هستیم افزود: محوطه‌های تاریخی ثبت‌ملی و دارای عرصه و حریم، ضوابطی دارند که ما و مردم باید این ضوابط را مدنظر قرار دهیم و رعایت کنیم که الیته با فرهنگ غنی‌ای که از مردم منطقه سراغ داریم و همچنین اعتقادات و درک آن‌ها از قانون و آثار تاریخی، مطمئن هستیم که خود مردم بانی برچیده شدن این سازه‌ها از عرصه و حریم قبرستان شهسوار خواهند شد و ما نیز فعلاً پرونده قضایی برای این موضوع باز نکرده‌ایم.

او با بیان این‌که اقدام انجام‌شده از سوی مردم در نصب این سایبان‌ها، قطعاً از روی ناآگاهی نسبت به ضوابط و قوانین بوده است گفت: مردم ایذه و به‌طور کلی قوم بختیاری، مردمی هستند که همواره به قانون احترام می‌گذارند و ارزش زیادی نیز برای آثار تاریخی قائل و مقید به حفظ آثار تاریخی هستند، چراکه همین قبرستان تاریخی و شیرسنگی‌های موجود درآن متعلق به خود آن‌ها و هویت آن‌ها است و ما امیدواریم طی روزهای آتی با یک تعامل دوطرفه، این موضوع با یاری خدا حل شود.

گورستان و زیارتگاه شهسوار از منابع مهم میراث‌فرهنگی کشور است که در تاریخ ۲۷ بهمن ۱۳۷۸ با شماره ۲۵۹۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

این گورستان یکی از غنی‌ترین منابع وجود شیرهای سنگی بختیاری در استان خوزستان است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402110800495

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha